Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1394
8
1
gregorian
2015
11
1
15
online
1
fulltext
fa
طراحی و روانسنجی ابزار سنجش ویژگی دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده ازدیدگاه رهبران آموزشی
Design and Psychometrics of an Assessment Tool for University Characteristics as a Learning Organization from the perspective of Educational Leaders
مديريت آموزشي
Educational Management
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: دانشگاهها به عنوان سازمان یادگیرنده مراکزی برای تعالی، یاددهی، تحقیق و عرضه دانش هستند. هدف این مطالعه طراحی و روانسنجی ابزار ویژگیهای دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده از دیدگاه رهبران آموزشی بود. روشها: این مطالعه ترکیبی درسال 1392 در جامعه پژوهش اعضای هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی تهران و ایران انجام گرفت. بر اساس جلسات بحث گروهی (24نفر)، ابزار اولیه با 63 گویه طراحی شد که در سه دور دلفی (30 نفر) به 59 گویه تقلیل یافت. روایی ابزار از طریق شاخص تأثیر آیتم وبا استفاده از 10 عضو هیأتعلمی، نسبت و شاخص روایی محتوا با قضاوت 12 نفر انجام شد. از تحلیل عامل اکتشافی با تعداد نمونه 200 نفر جهت روایی سازه و از آزمون همسانی درونی (آلفای کرونباخ) با تعداد 20 نفرجهت پایایی استفاده شد. نتایج: از 59 گویه، 40 گویه پس از محاسبه امتیاز تأثیر آیتم با مقادیر بالاتر از 5/1، نسبت روایی محتوی بیش از 56/0 و شاخص روایی محتوی بالاتر از 79/0 انتخاب شد. بر اساس تحلیل عامل گویههای یاد شده 40 گویه حفظ شد که با در نظر گرفتن مقدار ارزش ویژه بالاتر از 1، در هفت عامل رهبری – شایستگی فردی، مدیریت دانش، یادگیری تیمی، مدیریت اطلاعات، ارزیابی عملکرد، تسهیل تغییر گروهبندی شد. ابزار یاد شده قادر به پیشبینی 6/64% از تغییرات کل ویژگیهای سازمان یادگیرنده است. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار سنجش ویژگی دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده بود. این نتایج میتواند در توسعه ابزار سنجش ویژگی دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده در سایر مراکز علمی، مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد.
Introduction: Universities as learning organizations are places for transcendence, teaching, research and offering knowledge. The aim of this study was to design and assess psychometric properties of an assessment tool for university characteristics as a learning organization from the perspective of educational leaders. Methods: This mixed methods research was performed on faculty members of Tehran and Iran Universities of Medical Sciences in 2013. Drawing on focus group discussions (24 subjects), a preliminary 63-item tool was designed, and then the items were reduced to 59 in three Delphi rounds (30 subjects). The validity of the tool was verified by item impact method and using 10 faculty members and content validity ratio and index was evaluated by the opinions of 12 experts. Exploratory factor analysis with a sample of 200 was used to verify construct validity, and internal consistency test (Cronbach’s alpha) with a sample of 20 was used to verify reliability. Results: Forty items out of 59 items were selected after calculating the scores of item impact, content validity ratio and content validity index with values higher than 1.5, 0.56 and 0.79 respectively. Drawing on the factors analysis of the mentioned items, 40 items were kept. Taking higher than 1 eigenvalue, they were grouped into seven factors: leadership, individual competency, knowledge management, team learning, information management, performance assessment, change facilitation. The proposed tool is able to predict 64.4% of the total changes in characteristics of the learning organization. Conclusion: The results of this study provide solid evidence for the robust factor structure and reliability of the assessment tool for university characteristics as a learning organization. These results could be used by other researchers to develop this tool in other scientific centers.
روایی, پایایی, تحلیل عاملی, سازمان یادگیرنده
Validity, reliability, factor analysis, learning organization
543
554
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-205-2&slc_lang=fa&sid=1
Zohreh
Sohrabi
زهره
سهرابی
Sohrabi_Z@yahoo.com
7000319475328460060670
7000319475328460060670
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
Nasrin
Mohammadbakhshi
نسرین
محمد بخشی
Mohammad Bakhshi_N@yahoo.com
7000319475328460060671
7000319475328460060671
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Leili
Salehi
لیلی
صالحی
Leilisalehi83@yahoo.com
7000319475328460060672
7000319475328460060672
Yes
دانشگاه علوم پزشکی البرز