Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1394
1
1
gregorian
2015
4
1
15
online
1
fulltext
fa
رابطه خودکارآمدی تحصیلی با استرس ادراک شده، راهبردهای مقابلهای و حمایتهای اجتماعی ادراک شده در دانشجویان دانشگاه گیلان
The relationship between academic self-efficacy with perceived stress, coping strategies and perceived social support among students of University of Guilan
مديريت آموزشي
Educational Management
پژوهشی اصیل
Original research article
<p>مقدمه: باورهای فراگیران در مورد تواناییهای خود در فرایند تحصیل در قالب خودکارآمدی تحصیلی تعریف میشود که تحقق آن متاثر از عوامل مختلفی است. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با استرس ادراک شده، راهبردهای مقابلهای و حمایتهای اجتماعی ادراک شده در دانشجویان دانشگاه گیلان انجام شد. روشها: در این پژوهش توصیفی همبستگی جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در نیمسال اول سال تحصیلی 94- 1393 بود و 335 نفر از آنان به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان اون و فرامن (Owen & Froman)، مقیاس استرس ادراک شده کوهن (Cohen) و همکاران، مقیاس مقابله با شرایط پر استرس اندلر و پارکر (Endler & Parker) و مقیاس ارزیابی حمایت اجتماعی واکس (Vaux) و همکاران که از پایایی و روایی قابل قبول برخوردارند، استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شد. نتایج: همبستگی پیرسون نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی با متغیرهای حمایتهای اجتماعی ادراک شده (518/0=r) و راهبردهای مقابلهای مسأله محور (421/0=r) همبستگی مثبت و معنادار دارد (01/0>P) و با متغیرهای استرس اداراک شده (574/0-=r)، مقابله هیجان محور (364/0-=r) و مقابله اجتنابی (364/0-=r) همبستگی منفی و معنادار دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای پیشبین به طور معنادار قادر به تبیین 39/0 از واریانس خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان بودند نتیجهگیری: یافتههای این تحقیق از اهمیت متغیرهای استرس ادراک شده، حمایتهای اجتماعی ادراک شده و مقابله مسأله محور در پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه گیلان حمایت میکند. بنابراین به نظر میرسد برگزاری دورههای آموزشی جهت رشد باورهای خودکارآمدی و مدیریت استرس مفید است.</p>
<p>Introduction: Academic self-efficacy refers to learners’ belief in their abilities in academic process, whose realization is affected by many factors. The aim of this study was to examine the relationship between academic self-efficacy and perceived stress, coping strategies and perceived social support among the students of University of Guilan. Methods: This descriptive-correlational study was performed on all students of faculty of humanities in University of Guilan in 2014-15 academic years. The sample consisted of 335 students who were selected through cluster sampling. Data collection tools were Owen & Froman’s Academic Self-efficacy Questionnaire, Cohen Perceived Stress Scale, Endler & Parker’s Coping Inventory for Stressful Situations and Vaux et al Perceived Social Support Questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics tests, Pearson Correlation coefficient, and Multiple Linear Regression. Results: The Pearson Correlation showed a significant positive correlation (P<0.01) between academic self-efficacy and perceived social support (r=0.518) and problem-oriented coping strategies (r=0.421). It also showed a significant negative correlation (P<0.01) between academic self-efficacy and perceived stress (r=-0.574), emotion-oriented coping (r=-0.364) and avoidance-oriented coping (r=-0.364). Stepwise regression analysis indicated that the predictor variables such as perceived stress, perceived social support and problem-oriented coping were able to significantly explain 0.39 of academic self-efficacy variance among the students. Conclusion: The findings support the importance of perceived stress, perceived social support and problem-oriented coping in predicting academic self-efficacy of students. Therefore, training courses seem to be useful in developing self-efficacy beliefs and stress management.</p>
خودکارآمدی تحصیلی, استرس ادراک شده, راهبردهای مقابلهای, حمایتهای اجتماعی
Academic self-efficacy, perceived stress, coping strategies, social support.
67
78
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2626-2&slc_lang=fa&sid=1
Sajjad
Saadat
سجاد
سعادت
sajjadsaadat69@gmail.com
2400059918
7000319475328460055615
Yes
Farhad
Asghari
فرهاد
اصغری
farhad.asghari@gmail.com
5589740894
7000319475328460055616
No
Rezvanoosadat
Jazayeri
رضوان السادات
جزایری
rs.jazayeri@yahoo.com
2520164823
7000319475328460055617
No