Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1393
9
1
gregorian
2014
12
1
14
9
online
1
fulltext
fa
دیدگاه دانشآموختگان رشته کارشناسی مهندسی بهداشت محیط در مورد میزان انطباق سرفصلهای دوره با نیازهای شغلی آنان دراستان چهارمحال و بختیاری
Investigating Environmental Health Engineering Graduates’ viewpoints about the Conformity Rate of the curriculum with Their Professional Needs in Chaharmahal and Bakhtiari Province
برنامه ريزي درسي
Curriculum Development
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: ارزیابی میزان انطباق محتوی برنامههای آموزشی با نیازهای شغلی و حرفهای موجب شناسایی نقاط ضعف این برنامهها شده و امکان اصلاح و بازنگری را فراهم میسازد. هدف این مطالعه بررسی دیدگاه دانشآموختگان رشته کارشناسی مهندسی بهداشت محیط در مورد میزان انطباق سر فصلهای دوره با نیازهای شغلی آنان در استان چهارمحال و بختیاری بود.
روشها: این مطالعه توصیفی – مقطعی در سال 1392 بر روی 100 نفر از دانشآموختگان رشته مهندسی بهداشت محیط انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بود که مشتمل بر دوبخش مشخصات فردی (7 سؤال) و سؤالات مربوط به تمام دروس تخصصی (42 سؤال) بود که با مقیاس رتبهای سه نقطهای (کم، متوسط، زیاد) مورد پرسش قرار گرفت. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از آمارتوصیفی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: دروسی همچون بازرسی و کنترل موادغذایی نظری و عملی، مواد زائد جامد، گندزداها و تصفیه آب با 5/72%، 2/67%، 2/56٪، 55٪، 8/53٪ با اولویت زیاد به عنوان کاربردیترین دروس مشخص شد و بیانگر بیشترین تناسب این درسها بانیازهای شغلی است. دروس نقشهکشی، مکانیک سیالات، هیدرولیک، موتور تلمبه، فاضلاب صنعتی با 2/66٪، 8/58٪، 5/57٪، 3/56٪، 2/51٪ با اولویت کم به عنوان دروسی با کمترین تطابق با نیاز شغلی مشخص شد.
نتیجهگیری: نیازهای حرفهای دانشآموختگان رشته مهندسی بهداشت محیط در سر فصلهای دوره به طور کامل پوشش داده نمیشود. لزوم تغییر در برنامههای آموزشی و فراهم نمودن تمهیدات لازم به منظور دستیابی به اهداف، نیازهای شغلی، حرفهای و تربیت نیروی انسانی ماهر و مولد ضروری به نظر میرسد.
Introduction: Assessing the conformity rate of educational programs with professional needs can lead to identify the weaknesses of such programs and provide the opportunity for their improvement. This study aimed to investigate the viewpoint of environmental health engineering graduates about conformity rate of the curriculum with their professional needs in Charharmahal and Bakhtiari province.
Methods: This descriptive cross-sectional study was performed on 100 environmental health engineering graduates in 2013. The data was collected through a researcher-made questionnaire consisted of two sections: demographic (7 questions) and questions related to all specialized courses (42 questions) with a three-point rating scale (low, medium and high). The collected data were analyzed using descriptive statistics.
Results: The results showed that the most suitable courses were inspection and control of food (both theoretical and practical), solid waste, disinfection and water treatment with 72.5%, 67.2%, 56.2%, 55%, and 53.8% conformity rates, respectively and showed that these courses had the most conformity with professional needs. Other courses such as mapping, fluid mechanics, hydraulics, pump and engine, and industrial wastewater with 66.2%, 58.8%, 57.5%, 56.3% and 51.2% respectively, had the least conformity with professional needs.
Conclusion: Professional needs of environmental health engineering graduates were not fully covered by their curriculum. It seems necessary to change the educational programs and provide necessary means and facilities in order to achieve the professional objectives and train skilled and productive human resources.
سرفصل آموزشی, نیازهای شغلی, بهداشت محیط, دانشآموختگان
Curriculum, professional needs, environmental health, graduates
787
795
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2743-1&slc_lang=fa&sid=1
Abdolmajid
fadaei
عبدالمجید
فدایی
ali2fadae@yahoo.com
4679611911
7000319475328460048335
Yes
() Assistant Professor, Environmental Health Engineering Department, Faculty of Health, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran. Email: ali2fadae@yahoo.com
دکتر عبدالمجید فدایی (استادیار)، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران. ali2fadae@yahoo com
Mahin
Ghafari
مهین
غفاری
m_ghafari_2006@yahoo.com
7000319475328460048336
7000319475328460048336
No
Assistant professor, Department of Public health, Faculty of Health, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran. Email: m_ghafari_2006@yahoo.com
دکتر مهین غفاری (استادیار)، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران. (m_ghafari_2006@yahoo.com)؛
masoud
amiri
مسعود
امیری
masoud.amiri@yahoo.com
7000319475328460048337
7000319475328460048337
No
Assistant professor, Department of Health and Bioinformatics, Social Health Determinants Research Center, Shahrekrod University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran. Email: m.amiri.skums@gmail.com
دکتر مسعود امیری (استادیار)، گروه اپیدمیولوژی و آمارزیستی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران. (m. amiri. skums@gmail.com)؛
Kobra
Shakari
کبری
شاکری
k_shakari@yahoo.com
7000319475328460048338
7000319475328460048338
No
Bachelor in Environmental Health, Faculty of Health, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran. Email: k_shakari2006@yahoo.com
کبری شاکری، کارشناس بهداشت محیط، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران. (k_shakari2006@yahoo.com)