Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1393
11
1
gregorian
2015
2
1
14
11
online
1
fulltext
fa
ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی ابزار ارزیابی یادگیری مادامالعمر (JeffSPLL-MS)
Factor Structure and Reliability ofthe Persian Version of the Jefferson Scale of Physician Lifelong Learning-Medical Students(JeffSPLL-MS)
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
Community Based Medicine
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: امروزه اهمیت تربیت دانشجویان به عنوان یادگیرندگان مادامالعمر بسیار مورد توجه است و توسعه آن در تمامی پیشنهاداتی که به منظور بهبود آموزش پزشکی داده میشود، مود توجه است. JeffSPLL-MS یکی از مقیاسهای اندازهگیری یادگیری مادامالعمر در دانشجویان است که تاکنون در ایران استفاده نشده است. هدف مطالعه حاضر بررسی ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی ابزار ارزیابی یادگیری مادامالعمر (JeffSPLL-MS) در جمعیت دانشجویی فارسی زبان ایرانی بود.
روشها: در این پژوهش مقطعی 430 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها نسخه فارسی JeffSPLL-MS بود. برای بررسی ساختار عاملی این ابزار از تحلیل عاملی تأییدی و برای ارزیابی کفایت مدل از شاخص نیکویی برازش، شاخص نیکویی برازش تطبیق یافته، ریشه میانگین مربع خطای تقریبی، شاخص کای دو و درجه آزادی متناظر با آن و شاخص برازش مقایسهای یا تطبیقی استفاده شد، جهت بررسی پایایی نیز از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد.
نتایج: شاخصهای نیکویی برازش، شامل شاخص RMSEA نزدیک 1/0 و شاخصهای GFI و CFI نزدیک 1 بود، بنابراین برازش الگو مناسب بود. تحلیل عاملی تأییدی، نشان داد که ساختار سه عاملی نسخه فارسی JeffSPLL-MS برازش قابل قبولی با دادهها دارد. ضرایب آلفای کرونباخ برای کل ابزار69/0 و برای خرده مقیاسها بین 64/0 تا 78/0 به دست آمد.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر ساختار سه عاملی نسخه فارسی 14 گویهای JeffSPLL-MS که شامل باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش، مهارت جستجوی اطلاعات و توجه به فرصتهای یادگیری هستند، را تأیید کرد. بنابراین این ابزار برای ارزیابی یادگیری مادامالعمر در جامعه دانشجویی فارسی زبان مناسب است.
Introduction: Today, the importance of students’ education as lifelong learners is taken seriously and its development is considered in all suggestions for improving medical education. Jefferson Scale of Physician Lifelong Learning-Medical Students (JeffSPSLL-MS) is one of the lifelong learning measures which has not been implemented in Iran yet. This study aimed to investigate factor structure and reliability of the Persian version of JeffSPLL-MS among Iranian Persian speaking students.
Methods: This cross-sectional study was conducted on 430 students in Birjand University of Medical Sciences who were selected through stratified random sampling. The data were collected by Persian version of JeffSPLL-MS. Confirmatory factor analysis was used to investigate the factor structure of JeffSPLL-MS the adequacy of model fit was assessed by the goodness-of-fit index, adjusted goodness-of-fit index, the root mean square error of approximation, chi-square index and its corresponding degrees of freedom, and comparative fit index. Cronbach's alpha coefficient was used to check the reliability.
Results:The goodness of fit indices including RMSEA approximated 0.1 and GFI and CFI approximated 1 therefore the fit of model was good. The confirmatory factor analysis showed that the three-factor structure of Persian version of JeffSPLL-MS had acceptable fit to the data. Also, Cronbach's alpha coefficient was 0.69 for the whole tool it ranged from 0.64 to 0.78 for the subscales.
Conclusion:This study confirmed the three-factor structure of 14-item Persian version of JeffSPLL-MS including beliefs related to education and motivation, information search skills, and attention to learning opportunities. Therefore, this tool seems to be appropriate for assessing lifelong learning among Persian speaking students.
تحلیل عاملی تأییدی, JeffSPLL-MS, یادگیری مادام العمر, ساختار عاملی
Confirmatory factor analysis, jeffSPLL-MS, lifelong learning, factor structure.
988
997
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1408-2&slc_lang=fa&sid=1
Ali
taghipour
علی
تقیپور
7000319475328460048442
7000319475328460048442
No
Assistant Professor, Health Science Research Center, Department of Biostatics, Schoolof Health, Mashhad University of Medical Science, Mashhad, Iran. Email: taghipoura@yahoo.com
دکتر علی تقیپور (استادیار)، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. (taghipoura@yahoo.com)؛
Fatemeh zahra
karimi
فاطمه زهرا
کریمی
7000319475328460048443
7000319475328460048443
No
PhD Candidatein Reproductive Health, Student Research Committee, Nursing and Midwifery school, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. Email: karimifz901@mums.ac.ir
فاطمه زهرا کریمی، دانشجوی دکترای تخصصی بهداشت باروری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. (karimifz901@mums.ac.ir)؛
Seyed Mojtaba
Mousavi Bazaz
سید مجتبی
موسوی بزاز
7000319475328460048444
7000319475328460048444
No
Assistant Professor, Department of CommunityMedicine, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. Email: mousavim@mums.ac.ir
دکتر سید مجتبی موسویبزاز (استادیار)، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. (mousaviM@mums.ac.ir.)؛
Zahra
Khosravi Anbaran
زهرا
خسروی عنبران
7000319475328460048445
7000319475328460048445
No
M.Sc. In Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. Email: khosraviaz2@mums.ac.ir
زهرا خسروی عنبران، کارشناس ارشد مامایی، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. (khosraviaz2@mums.ac.ir)
Mahboubeh i
Abdolah
محبوبه
عبدالهی
7000319475328460048446
7000319475328460048446
Yes
() PhD student in Biostatistics, Faculty of Medical Sciences, TarbiatModares University, Tehran. Iran. Email: mahbobe.abdollahi@modares.ac.ir
محبوبه عبدالهی، دانشجوی دکتری آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران. mahbobe.abdollahi@modares.ac.ir