Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
14
7
online
1
fulltext
fa
بازخورد درک شده در آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
An Investigation of "Perceived Feedback" in Clinical Education of Midwifery Students in Isfahan University of Medical Sciences
آموزش باليني
Clinical Teaching
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: توسعه و ایجاد صلاحیتهای بالینی در دانشجویان رشتههای علوم سلامت، هدف اساسی آموزش است و بازخورد معنادار و سازنده برای دستیابی یادگیرندگان به اطلاعات سازنده ضروری است. هدف این مطالعه بررسی "بازخورد درک شده"، توسط دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.
روشها: این مطالعه توصیفی - مقطعی، در سال تحصیلی 93-1392 بر روی 25 نفر از دانشجویان کارشناسی مامایی ترم 7 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که به صورت سرشماری انتخاب شدند، انجام گردید. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. جهت تعیین روایی محتوا و صوری پرسشنامه از نظر اساتید و صاحبنظران رشته آموزش پزشکی و مامایی استفاده شد و ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (86/0) محاسبه شد. در پرسشنامه از مقیاس لیکرت 5 تایی (همیشه=5، بیشتراوقات=4، گاهی اوقات=3، بندرت=2، هرگز=1) استفاده شد. در این پژوهش میانگین مورد انتظار بالاتر از حدوسط و برابر(4) در نظر گرفته شد، جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آماری توصیفی، آزمون t تک متغیره و Anova استفاده شد.
نتایج: در مجموع 180 پرسشنامه توسط 24 دانشجوی مامایی به تفکیک درس و مربی تکمیل شد، نمره میانگین بازخورد درک شده توسط دانشجویان، در حیطه محتوای بازخورد(66/0±69/3)، در حیطه شیوه ارائه بازخورد(55/0±71/3) و در حیطه مهارتهای ارائه بازخورد (67/0±94/3)، از 5 نمره بود. نمره میانگین بازخورد درک شده توسط دانشجویان، در دروس مختلف در حیطههای فوق تفاوت معناداری نداشت.
نتیجهگیری: نتایج نشان دادکه، اصول ارائه بازخورد در هر 3 حیطه (محتوا، شیوه و مهارتهای ارائه بازخورد) در حد مطلوب و مورد انتظار رعایت نمیشود. بنابراین توصیه میشود که، با افزایش آگاهی اساتید بالینی در مورد اهمیت ارائه بازخورد در رشته مامایی و آموزش اصول و شیوههای صحیح ارائه بازخورد به آنان، به ارتقای کیفیت آموزش بالینی مامایی کمک نمود.
Introduction: The main purpose of education is to develop clinical competencies among the students of health sciences. Meaningful and constructive feedback is necessary to the learners to attain constructive knowledge. The goal of this study was to assess "the perceived feedback" by the midwifery students of Isfahan University of Medical Sciences.
Methods: We performed this descriptive cross-sectional study on 25 senior midwifery students studying at Isfahan University of Medical Sciences in 2013-2014 academic years. Participants were selected through census and data were collected using a researcher-made questionnaire. Medical education specialists and midwifery experts assessed the content and face validity of the questionnaire and its reliability was measured through Cronbach’s alpha coefficient (α = 0.86). The five-point Likert Scale was used (Never=1, Rarely=2, Sometimes=3, Very Often=4, Always=5) in the questionnaire. The expected mean was considered 4 (above the average). The collected data were analyzed using descriptive statistics tests, one-sample t-test and Anova.
Results: 24 students of midwifery completed 180 questionnaires according to the classification of courses and instructors. The mean scores obtained for perceived feedback were 3.69±0.66 for the content of feedback area, 3.71±0.55 for the method of providing feedback, and 3.94±0.67 for the skills of providing feedback area. No significant difference was found between the different courses regarding the mean scores in different areas.
Conclusion: The results showed that basic rules of providing feedback in all three areas of content, method, and skills of providing feedback were not implemented appropriately and at a desirable level. Therefore, it seems necessary to increase the instructors’ knowledge on the importance of presenting feedback and training them on appropriate methods of giving feedback in order to improve the quality of clinical education in midwifery.
بازخورد, باز خورد درک شده, آموزش بالینی, آموزش مامایی, ارزشیابی تکوینی
Feedback, perceived feedback, clinical education, midwifery education, formative evaluation.
571
580
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2234-2&slc_lang=fa&sid=1
Fariba
Haghani
فریبا
حقانی
haghani@edc.mui.ac.ir
7000319475328460043025
7000319475328460043025
No
Associate Professor, Department of Medical Education, Medical Education Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. Email: haghani@edc.mui.ac.ir
دکتر فریبا حقانی (دانشیار)، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (haghani@edc.mui.ac.ir)،
Masoumeh
Rahimi
معصومه
رحیمی
m.rahimip@yahoo.com
7000319475328460043026
7000319475328460043026
No
Ph.D. Candidate in Medical Education, Department of Medical Education, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. Email: m.rahimip@yahoo.com
معصومه رحیمی، دانشجوی دکترای رشته آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (m.rahimip@yahoo.com)
Soheila
Ehsanpour
سهیلا
احسانپور
ehsanpour@nm.mui.ac.ir
7000319475328460043027
7000319475328460043027
Yes
() Instructor, Department of Medical Education, Medical Education Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. E-mail: ehsanpour@nm.mui.ac.ir
سهیلا احسانپور (مربی)، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ehsanpour@nm.mui.ac.ir