Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1393
3
1
gregorian
2014
6
1
14
3
online
1
fulltext
fa
عوامل مؤثر بر حضوردر کلاس درس ازدیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد سال 1392
Factors Affecting Classroom Participation the Viewpoints of Students in ShahreKord University of Medical Sciences in 2013
مديريت آموزشي
Educational Management
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: حضور در کلاس به عنوان یک فرصت جهت یادگیری دروس شناخته شده است و غیبت از کلاس میتواند باعث سست شدن این هدف مهم یعنی یادگیری شود. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مؤثر بر حضور در کلاس درس ازدیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام گردید.
روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 120نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکردکه به روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند انجام گردید. دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته جمعآوری و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: از دید2/64%(77نفر) دانشجویان شرکت کننده در پژوهش، عامل ایجاد انگیزه توسط استاد بیشترین نقش را در حضور دانشجویان در کلاس دارد و از نظر 8/35%(43نفر) دانشجویان استفاده از وسایل سمعی بصری نقشی در حضور آنها در کلاس درس ندارد. 19 نفر (8/15%) دانشجویان با معدل بالاتر از17 ایجاد انگیزه توسط استاد را عامل رغبت خود به کلاس گزارش کردند. 12 نفر (10%) از دانشجویان مذکر مهمترین عامل حضورشان در کلاس را انجام حضور و غیاب میدانند.
نتیجهگیری: با توجه به این که ایجاد انگیزه توسط اساتید بیشترین نقش را در حضور دانشجویان در کلاس دارد، لذا اساتید باید جهت افزایش حضور دانشجویان در کلاسهای درس از روشهایی مانند تکنیکهای خلاق آموزشی و تجهیز کلاسها استفاده نماید.
Introduction: Classroom participation is known as an opportunity to learn lessons and absence in these sessions can deteriorate learning objectives which are pretty important. Therefore, this study aimed to determine the factors influencing students’ classroom participation in Shahrekord University of Medical Sciences.
Methods: This descriptive cross-sectional study was performed on 120 students of Shahrekord University of Medical Sciences selected using systematic random sampling. A researcher-made questionnaire was completed by students. The collected data were analyzed using descriptive statistics.
Results: According to the viewpoints of 64/2% (n=77) students participating in the research, motivation by teacher plays the most important role for classroom participation. From the viewpoints of 35/8% (n=43) students, the use of audiovisual aids do not contribute to their classroom participation. 15/8% (n=19) students having grade point averages higher than 17 believed that motivation by teacher is the factor for their eagerness to participate in classroom. Twelve male students (10%) mentioned roll call as the most important factor for their attendance in classroom.
Conclusion: Considering the fact that motivation by teachers has the greatest role for students’ classroom participation, therefore teachers should make use of creative teaching techniques and equip classrooms with facilities in order to increase students’ participation in classroom.
عوامل مؤثر, حضور در کلاس, دانشجویان علوم پزشکی
Factors, classroom participation, medical students.
189
194
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2472-1&slc_lang=fa&sid=1
Razeih
Nazari vanani
راضیه
نظری وانانی
razyehnazary@yahoo.com
4610075954
7000319475328460048312
Yes
Zohre
Naderi
زهره
نادری
z_naderi@yahoo.com
7000319475328460048313
7000319475328460048313
No
Fereshteh
Aein
فرشته
آیین
fereshtehaein@yahoo.com
7000319475328460048314
7000319475328460048314
No