Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1393
5
1
gregorian
2014
8
1
14
5
online
1
fulltext
fa
همبستگی بین درک ویژگیهای عملکرد مبتنی بر شواهد با پذیرش آن در دانشجویان کارشناسی پرستاری بر اساس مدل اشاعه نوآوری راجرز
The Correlation between Perceived Attributes of Evidence Based Practice and Its Adoption in Baccalaureate Nursing Students Based on Rogers's Diffusion of Innovation
برنامه ريزي درسي
Curriculum Development
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: عملکرد مبتنی بر شواهد یکی از ضروریات آموزشی دانشجویان پرستاری است. عوامل متعددی بر پذیرش آموزش و عملکرد تأثیر دارد که مدل اشاعه نوآوری راجرز به بیان آنها میپردازد. لذا پژوهشی با هدف تعیین ارتباط بین درک ویژگیهای عملکرد مبتنی بر شواهد با پذیرش آن در دانشجویان کارشناسی پرستاری بر اساس مدل اشاعه نوآوری راجرز انجام گرفت.
روشها: دراین پژوهش توصیفی – همبستگی، کلیه دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران (170 نفر) ، پرسشنامههای پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد و درک ویژگیهای عملکرد مبتنی بر شواهد را به روش خودگزارشی تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی انجام گرفت.
نتایج: رابطهای مثبت بین پذیرش و ویژگیهای درک شده عملکرد مبتنی بر شواهد مشاهده شد (01/0>P). تحلیل رگرسیون نشان داد که درک فواید نسبی، مشاهدهپذیری و قابل اجرا بودن عملکرد مبتنی بر شواهد پیشبینیکنندههای پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد هستند (05/0>P) و 40/0 واریانس متغیر ملاک را تبیین میکنند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها توصیه میشود که در آموزشهای عملکرد مبتنی بر شواهد به مدل اشاعه نوآوری راجرز توجه نموده و برای پذیرش بیشتر آن توسط دانشجویان پرستاری، به درک عمیقتر ویژگیهای عملکرد مبتنی بر شواهد پرداخته شود.
Introduction: Evidence based practice (EBP) is an essential in nursing education. Several factors affect the adoption of education and practice that Rogers's Diffusion of Innovation explains them. This study aimed to investigate the correlation between perceived attributes of EBP and its adoption in baccalaureate nursing students based on Rogers's Diffusion of Innovation.
Methods: A this descriptive correlational study was conducted on all senior nursing students of faculty of nursing and midwifery Tehran University of Medical Sciences in Tehran (n=170). Students completed the questionnaires of EBP adoption and its perceived attributes through self report method. Data was analyzed using Pearson correlation coefficient and linear regression.
Results: The results showed that there was significant positive relationship between adoption of EBP and its attributes (P<0.01). Liner regression showed that perceiving relative advantages, being observable, and being practicable features of EBP are all predictors for adoption of EBP (P<0.05) and 40% of the variance in adoption of EBP could be predicted by the variables.
Conclusion: According to the findings, we recommend pay attention to Rogers's Diffusion of Innovation in EBP education and in order to enhance the adoption by students, it is necessary to regard the attributes being deeply perceived.
عملکرد مبتنی بر شواهد, دانشجویان پرستاری, پذیرش, ویژگیهای درک شده, مدل اشاعه نوآوری راجرز
Evidence based practice, nursing students, adoption, perceived attributes, Rogers\'s Diffusion of Innovation.
384
392
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2455-1&slc_lang=fa&sid=1
Tahereh
Ashktorab
طاهره
اشک تراب
t_ashktorab@sbmu.ac.ir
7000319475328460041623
7000319475328460041623
No
Associate Professor. Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. Email: t_ashktorab@sbmu.ac.ir
دکتر طاهره اشکتراب(دانشیار)، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.(t_ashktorab@sbmu.ac.ir)؛
Shahzad
Pashaeypoor
شهزاد
پاشاییپور
pashaeypoor.sh@gmail.com
7000319475328460041624
7000319475328460041624
Yes
() Instructor, Ph.D. Candidate in Nursing, Department of Health, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. Email: pashaeypoor.sh@gmail.com
شهزاد پاشاییپور(مربی)، گروه بهداشت، دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. pashaeypoor.sh@gmail.com
Maryam
Rassouli
مریم
رسولی
rassouli.m@gmail.com
7000319475328460041625
7000319475328460041625
No
Associate Professor. Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. Email: rassouli.m@gmail.com
دکتر مریم رسولی(دانشیار)، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.(rassouli.m@gmail.com)
Hamid
Alavi-Majd
حمید
علوی مجد
alavimajd@gmail.com
7000319475328460041626
7000319475328460041626
No
Associate Professor. Department of Biostatistics, Faculty of Allied Health Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. Email: alavimajd@gmail.com
دکتر حمید علویمجد(دانشیار)، گروه آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.(alavimajd@gmail.com)