Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1393
8
1
gregorian
2014
11
1
14
8
online
1
fulltext
fa
رابطه بین هوش هیجانی و به کارگیری مؤلفههای تدریس اثربخش استادان دانشگاه علوم پزشکی مازندران
Study the relationship between emotional intelligence and how to apply the standards of effective teaching by faculty Medical Sciences
ارزشيابي استاد
Teacher Evaluation
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: امروزه توانایی تنظیم و مدیریت هیجانات استادان در کلاس درس، مقولهای بسیار مهم و تعیینکننده برای تدریس موفق و مؤثر است. هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین هوش هیجانی استادان و اثربخشی تدریس و به کارگیری مؤلفههای تدریس اثربخش استادان دانشگاه علوم پزشکی بود.
روشها: دراین پژوهش توصیفی همبستگی جامعه آماری شامل کلیه استادان دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تدریس بودند (393نفر). مطابق با جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان، 191 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر شامل پرسشنامه محققساخته تدریس اثربخش و پرسشنامه هوش هیجانی بار _ ان بود. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد.
نتایج: بین متغیر هوش هیجانی استادان با انجام تدریس اثربخش توسط آنها رابطه معناداری مشاهده شد (05/0p<). هوش هیجانی استادان با ضریب معناداری قدرت پیشبینی تدریس اثربخش را نشان داد (78/0, ß= 0005/0p<). بین هوش هیجانی استادان و به کارگیری همه مؤلفههای تدریس اثربخش(طراحی تدریس، اجرای آموزش، مدیریت کلاس درس، روابط انسانی، ارزشیابی و برخورداری از ویژگیهای مطلوب شخصیتی) رابطه معناداری وجود داشت (05/0p<).
نتیجهگیری: نتایج بیانگر آن بود که با کنترل متغیرهای سن، جنس و تحصیلات استادان، فاکتور هوش هیجانی قادر است با قدرت بالایی اثربخشی تدریس استادان را پیشبینی نماید. به بیان دیگر، برخورداری استادان از هوش هیجانی بالا، میتواند عاملی تعیینکننده در اثربخشی تدریس آنان باشد.
Introduction: The ability to set and manage faculty members’ emotions in classrooms is an important and determinant factor in successful and effective teaching. The main objective of this study was to determine the relationship between emotional intelligence and effectiveness of teaching and implementation of effective teaching components by faculty members of Mazandaran University of Medical Sciences.
Methods: This descriptive study was conducted on 393 faculty members of Mazandaran University of Medical Sciences who were teaching in 2012-2013 academic years. A sample of 191 faculty members was selected according to krejcie and Morgan’s sample size table. Research tools were a research-made effective teaching questionnaire and Bar-Ann emotional intelligence questionnaire. The collected data were analyzed using descriptive statistics, Pearson Correlation and Regression analysis.
Results: The findings showed a significant relationship between faculty members’ emotional intelligence and their effective teaching (p< 0.05). Their emotional intelligence was able to predict the effective teaching with a significant coefficient (ß=0.78, p<0.0005). There was a significant correlation between faculty members’ emotional intelligence and implementation of all the components of effective teaching (teaching design, education, classroom management, human relations, assessment, and desired personality traits) (P<0.05).
Conclusion: The results indicated that by controlling variables such as age, gender, and education of faculty members, emotional intelligence can strongly predict the effectiveness of their teaching. In other words, faculty members` high emotional intelligence could be a determining factor for their effective teaching.
هوش هیجانی, تدریس اثربخش, پیشبینی تدریس اثربخش, استادان دانشگاه
emotional intelligence, effective teaching, university professors
685
694
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2444-1&slc_lang=fa&sid=1
Hassan
Eslamian
حسن
اسلامیان
eslamian.1362@yahoo.com
7000319475328460048271
7000319475328460048271
Yes
() PhD Candidate in Curriculum Development, University of Isfahan, Isfahan, Iran. Email: eslamian.1362@yahoo.com
حسن اسلامیان، دانشجوی دکترای رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. eslamian.1362@yahoo.com
Hossein
Jafari Sani
حسین
جعفری ثانی
eslamian.1362@yahoo.com
7000319475328460048272
7000319475328460048272
No
Associate Professor, Ferdowsi University of Mashhad, Department of Education, Mashhad, Iran. Email: hsuny@ferdowsi.um.ac.ir
دکتر حسین جعفری ثانی (دانشیار)، دانشگاه فردوسی مشهد، گروه علوم تربیتی، مشهد، ایران. (hsuny@ferdowsi.um.ac.ir)؛
Zohreh
Goodarzi
زهره
گودرزی
eslamian.1362@yahoo.com
7000319475328460048273
7000319475328460048273
No
Master in Educational Sciences, Instructor, Payam Noor University of Fereidoonshahr, Isfahan, Iran. Email: goudarzi.zohreh@yahoo.com
زهره گودرزی، کارشناس ارشد علوم تربیتی، عضو هیأتعلمی دانشگاه پیام نور فریدونشهر، اصفهان، ایران. (goudarzi.zohreh@yahoo.com)
Zahra
Eslamian
زهرا
اسلامیان
eslamian.1362@yahoo.com
7000319475328460048274
7000319475328460048274
No
زهرا اسلامیان، دانشجوی دکترای رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. (zahra.es68@gmail.com)