Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1392
5
1
gregorian
2013
8
1
13
5
online
1
fulltext
fa
کاربرد وبکوئست در آموزش علوم پزشکی
Using WebQuest in Medical Education
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
مروری
Review article
مقدمه: امروزه شیوههای نوین آموزش و تربیت نیروی متخصص در حرف پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. در این نوشته، وبکوئست (WebQuest) به عنوان شیوهای جدید از آموزش مبتنی بر پویش (inquiry based learning) برای یافتن پاسخ سؤالات با دسترسی منابع عمدتاً اینترنتی، معرفی شده و کاربرد آن در آموزش علوم پزشکی، و به ویژه آموزش پرستاری تشریح میگردد.
روشها: جهت دستیابی به مقالات مرتبط با موضوع وب کوئست، از جستجوی الکترونیک در بانکهای اطلاعاتی معروف از جمله PubMed، Google Scholar، Science Direct، Nursing Consult، CINAHL، Web of Knowledge با کلید واژههای مرتبط باwebquest استفاده گردید. مقالات مرتبط با وب کوئست در علوم پزشکی بسیار محدود بود و در ایران مقاله پژوهشی یافت نشد.
نتایج: وبکوئست، شیوهای نوآورانه، یادگیرنده-محور، و مبتنی بر فعالیتهایی توأم با تلاش و پویش جهت یادگیری است که از فنآوری رایانه برای درگیر ساختن و برانگیختن یادگیرندگان به شکل انفرادی یا مشارکتی در جهت جستجو، تحلیل و ترکیب دادهها و با هدف ساختن دانش یا معنای جدید بهره میبرد. وبکوئستها به عنوان یک شیوه آموزشی یادگیرنده-محور، مهارتهای شناختی در سطوح بالا از جمله تجزیه، ترکیب، ارزشیابی و قضاوت، تفکر انتقادی، روحیه جستجوگری و حل مسأله را تسهیل نموده و ارتقا میبخشند. وبکوئستها بر اساس ایدهی جستجو و تحقیق و نیز نظریه سازندهگرایی، یادگیرندگان را در یادگیری مشارکتی و پروژههای گروهی درگیر میسازند. علاوه بر این، ارتباطی قوی بین وبکوئستها و تکنیکهای چندرسانهای وجود دارد که فرصتهای مهمی برای استفاده از منابع اینترنتی در آموزش و یاددهی فراهم میکند.
نتیجهگیری: در کشور ما مفهوم وبکوئست، نه تنها در آموزش و پرورش عمومی، بلکه در آموزشهای دانشگاهی و به خصوص در علوم پزشکی مفهومی ناشناخته است. معرفی این شیوه نوین آموزشی در حوزه علوم پزشکی که بنیادهای آن بر رویکردهای نوین یادگیری-یاددهی استوار است میتواند دریچهای تازه بگشاید و یادگیرندگان را در این رشتهها به یادگیریهای موثرتر، عمیقتر و پایدارتر تشویق نماید.
Introduction: Today modern teaching and learning approaches in medical education have received considerable attention. This paper aims to introduce WebQuest as a new method of inquiry-based learning through the use of Internet. Also its application in medical sciences education in general, and especially nursing education is explained.
Methods: To find articles related to the WebQuest topic, the popular databases including PubMed, Google Scholar, Science Direct, Nursing Consult, CINAHL, Web of Knowledge were searched using WebQuest related keywords. Very few medical articles were found, and there was no research article published in Iran.
Results: WebQuest is a new method of student-centered, inquiry-based learning which uses computer technology to engage and motivate students individually or collaboratively in exploring, analyzing, and synthesizing data to construct a new understanding or meaning. WebQuests, as a student-centered activity, enhance and facilitate higher order cognitive skills, including analysis, synthesis, evaluation and judgment, critical thinking. They also cultivate students’ exploratory and problem solving mentality.
Based on constructivist learning theory and inquiry learning, WebQuests involve learners in collaborative learning process and group projects. There is a strong link between WebQuests and multi-media techniques which provide significant opportunity for utilizing internet resources in teaching and learning experiences.
Conclusion: It seems the concept of WebQuest is still less known both general and higher education, and particularly in medical education in Iran. Introducing this method in medical education which is based on new approaches of teaching and learning processes can provide a different view and encourage students to learn more effectively, deeply, and indelibly.
وبکوئست، یادگیری مبتنی بر پویش، یادگیری مبتنی بر وب، اینترنت، تدریس، یادگیری
WebQuest, Inquiry- based Learning, Web-based Learning, Internet, Teaching, Learning.
353
363
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2031-1&slc_lang=fa&sid=1
Hosein
Karimi Moonaghi1
حسین
کریمی مونقی
KarimiH@mums.ac.ir
7000319475328460032989
7000319475328460032989
No
Mohammad Reza
Armat
محمدرضا
آرمات
armatmr901@mums.ac.ir
7000319475328460032990
7000319475328460032990
Yes