Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1391
12
1
gregorian
2013
3
1
12
12
online
1
fulltext
fa
انتظارات اعضای هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی: یک مطالعه کیفی
Exploring the Faculty Members’ Expectations from Educational Development Centers in Medical Universities: A Qualitative Research
ساير موارد
other
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">تحولات عظیمی که در سه دهه اخیر در علوم پزشکی رخ داده است، نیاز به دگرگونی و تغییر در آموزش پزشکی را بیشتر نمایان ساخته و منجر به شکلگیری مراکز توسعه آموزش شده است. در واقع مراکز توسعه مسؤولیت تصمیمسازی و اجرای سیاست ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاهها را عهده دار میباشند. این پژوهش، جستاری بر انتظارات اعضای هیأتعلمی از مراکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاهها است، چرا که این افراد هم خدمت گیرندگان اصلی این مراکز هستند و هم میتوانند از همکاران اصلی آن باشند.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">دراین مطالعه کیفی با الهام از الگوی ارزشیابی هدف آزاد، افراد واجد معیارهای ورود به پژوهش (یعنی، معاونین آموزشی و اعضای هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی دولتی با حداقل 5 سال سابقه کار) با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته با سؤالهای باز قرار گرفتند. مصاحبهها تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. روایی و پایایی پژوهش حاضر در چهار محور مقبولیت، انتقالپذیری، همسانی و تعین تامین شد. برای تجزیه و تحلیل محتوا از شیوه تجزیه و تحلیل تمها (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">thematic analysis</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) استفاده شد.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در مجموع 15 نفر در پژوهش حاضر شرکت نمودند. تفسیر دادهها، یافتههای پژوهش را در 6 درونمایه (تم اصلی)، 16 طبقه (تم فرعی) و 9زیر طبقه، جای داد. درونمایههای اصلی عبارتند از: ایفای نقش آموزشی، ایفای نقش در فرایند ارزشیابی، بازگشت به فلسفه وجودی، مراکز و اعضای هیأتعلمی، ایفای نقش در تولید علم و حمایت از اعتلای دفاتر توسعه.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">گستردگی توقعات اعضای هیأتعلمی میتواند نشانگر اهمیت و حساسیت نقش مراکز در ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه باشد. به نظر میرسد کشف انتظارات اعضای هیأتعلمی و تلاش برای پاسخ به آن، به ایجاد انگیزه و جلب مشارکت ایشان در مراکز توسعه کمک میکند. امید است نتایج این پژوهش در برنامهریزی آتی مراکز توسعه مورد استفاده قرار گیرد.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
Introduction: The great developments in medical sciences during the past three decades have made transformation and change in medical education more necessary than ever, and led to the establishment of educational development centers (EDCs). EDCs are responsible for decision-making and policy implementation to promote quality of education in universities. This research, explores faculty expectations from EDCs, as the main clients who could be the main partners, too. Methods: This is a qualitative study inspired by goal-free evaluation model. Participants were selected using purposeful sampling from faculty members in public medical universities who were either the educational managers or had worked for more than 5 years. We used semi-structured individual interviews with open questions to collect data. The interviews were continued until data saturation. The validity and reliability of this research rooted in four axes, Credibility, Transferability, Dependability and Confirmability. Thematic analysis method was used to analyze the content. Results: Fifteen people participated in interviews. The data were categorized into 6 main themes, 16 classes (subthemes) and 9 subclasses. The main themes are as follows: EDCs’ educational role, the centers’ role in the evaluation process, return to EDCs’ existence philosophy, centers and faculty members, the centers’ role in knowledge production,and the supportive role of the centers in the development of Educational Development Offices (EDOs in school level). Conclusion: Extensiveand diverse expectations of the faculty members can suggest the significance and sensitivity of the centers’ roles in the quality promotion within medical universities. It seems that detection of the faculty members’ expectations and addressing them may help motivate them for better partnership. It is hoped that the results of this research will be utilized in the future planning by EDCs.
مرکز مطالعات و توسعه, اعضای هیأتعلمی, دستاورد, انتظارات, توقعات
Educational Development Centers, Faculty Member, Outcome, Expectations
947
964
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1806-1&slc_lang=fa&sid=1
Tahereh
Changiz
طاهره
چنگیز
changiz@edc.mui.ac.ir
7000319475328460068396
7000319475328460068396
No
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Maria
Shater jalali
ماریا
شاطرجلالی
m_shjalali@yahoo.com
7000319475328460068397
7000319475328460068397
No
Islamic Azad University-Tonekabon Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
Nikoo
Yamani
نیکو
یمانی
yamani@edc.mui.ac.ir
7000319475328460068398
7000319475328460068398
Yes
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان