Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1385
9
1
gregorian
2006
12
1
6
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر کارگاه اصول آموزش بالینی بر رفتارهای مؤثر در آموزش بالینی مربیان پرستاری و مامایی
The Effect Of Clinical Education Workshop On Nursing And Midwifery Instructors’ Effective Behaviors In Clinical Education
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: در فرایند تحصیلی، ارتقا و پایش رفتارهای آموزشی بالینی مدرسان ضرورت دارد. هدف این پژوهش تعیین تأثیر شرکت مربیان در یک کارگاه آموزشی سه روزه درباره آموزش و ارزشیابی بالینی بر بکارگیری رفتارهای مؤثر در آموزش بالینی مربیان دانشکده پرستاری و مامایی شهر شیراز بود. روشها: در این پژوهش شبه تجربی با طرح دو گروهی فقط پسآزمون، کلیه مربیانی (39 نفر) که حداقل به مدت چهار ماه آموزش بالینی دانشجویان را بر عهده داشتند، انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه تجربی (19 نفر) و شاهد (20 نفر) تقسیم گردیدند. سپس گروه تجربی در یک کارگاه آموزشی شرکت کرد. دو ماه بعد، تمامی دانشجویانی که تحت نظارت مربیان دو گروه به کسب تجربیات بالینی پرداخته بودند، با یک پرسشنامه پایا و روا حاوی 21 گزینه رفتار مؤثر در آموزش بالینی، مربیان خود را در مورد ارزیابی قرار دادند. میانگین نمرات هر یک از رفتارها در دو گروه با آزمون t مستقل به کمک نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین کل امتیاز داده شده به گروه تجربی نسبت به گروه شاهد بطور معنیداری بیشتر بود. علاوه بر این، مربیان گروه تجربی در 6 رفتار آموزشی هدایت کنفرانسهای بالینی به نحو مؤثر، ارائه بازخورد مثبت و تشویق، تشویق دانشجویان به تفکر، تجزیه و تحلیل و انتقاد منطقی، داشتن انعطافپذیری، تسهیل خود ارزشیابی دانشجویان و پرسیدن سؤالات تفکربرانگیز، نسبت به گروه شاهد تفاوت معنیداری داشتند ولی در 15 رفتار آموزشی دیگر تفاوت دو گروه معنیدار نبود. نتیجهگیری: شرکت مربیان در کارگاه آموزش بالینی موجب بکارگیری اصول آموزشی توسط آنان گردید و تأثیر مثبتی بر رفتارهای مؤثر آموزش بالینی داشت. مدیران و برنامهریزان باید موقعیتهای مناسبی را برای تسهیل بکارگیری دانش و مهارتهای آموزش بالینی مربیان فراهم کنند.
Introduction: The instructors’ clinical teaching behaviors need to be monitored and improved during educational process. The purpose of this study was to determine the effect of a three day educational workshop about clinical teaching and evaluation on effective clinical teaching behaviors of clinical instruc-tors at faculty of Nursing and Midwifery in Shiraz. Methods: All clinical nursing instructor who had been involved in clinical teaching at least for four months (n=39), participated In this quasi-experimental research with two group post-test only design. They were divided randomly into two experiment (n=19) and control (n=20) groups. The experiment group participated in a pre-planned three day educational workshop about clinical teaching and evaluation.Two months later, all of the students who were involved in clinical experiences (n=588) were asked to evaluate their clinical teachers using a questionnaire consisting of 21 items about effective clinical teaching behaviors. The mean scores for teaching behaviors were compared by independent t-test using SPSS software. Results: The mean scores of the experiment group were significantly higher than the control group. Furthermore, the experiment group significantly differed from the control group in six educational behaviors including conducting effective clinical conferences, providing positive feedback and reinforcement, encouraging students to think, analyzing and rational criticizing, being flexible, facilitating students’ self-evaluation, and asking stimulating questions.But no significant difference was observed in other 15 educa-tional behaviors. Conclusion: Participation in clinical education workshop had a positive effect on instructors’ efffective clinical teaching behaviors, and made them to apply some educational principles. To improve other effective clinical teaching behaviors, program organizers and directors should provide appropriate situations in order to facilitate the application of instructors’ knowledge and skills in clinical teaching.
آموزش بالینی, رفتارهای مؤثر, مربی, دانشجو, پرستاری و مامایی, کارگاه.
Clinical education, Effective behaviors, Instructor, Student, Nursing, Midwifery, Workshop.
97
106
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-210&slc_lang=fa&sid=1
Marzie
Moattari
مرضیه
معطری
7000319475328460090086
7000319475328460090086
Yes
Mahin
Moghaddasi
مهین
مقدسی
7000319475328460090087
7000319475328460090087
No
Masoud
Mousavi Nasab
مسعود
موسوی نسب
7000319475328460090088
7000319475328460090088
No
Asghar
Razavieh
اصغر
رضویه
7000319475328460090089
7000319475328460090089
No