Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1392
3
1
gregorian
2013
6
1
13
3
online
1
fulltext
fa
استفاده پرستاران و دانشجویان پرستاری از منابع اطلاعاتی برای تصمیم-گیری بالینی، و موانع آن بعد از آموزش فناوری اطلاعات
Use of Information Resources for Clinical Decisions by Nurses and Nursing Students, and Its Barriers after Introducing Information Technology
تكنولوژي آموزشي
Educational Technology
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: برگزاری آموزش مهارتهای کار با رایانه و فناوری اطلاعات برای پرستاران، تدوین دروس فناوری اطلاعات در برنامههای درسی دانشجویان پرستاری جهت استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونیکی در محیط بالین از جمله تغییرات در عرصه پرستاری بوده است. هدف از مطالعه شناسایی و مقایسه انواع منابع اطلاعاتی مورد استفاده در بین پرستاران و دانشجویان پرستاری بعد از معرفی فناوری اطلاعات و همچنین شناسایی موانع استفاده از آنها است.
روشها: مطالعه توصیفی– تحلیلی حاضر روی 412 نفر از پرستاران و دانشجویان پرستاری در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تأمین اجتماعی سمنان در سال 1390 انجام شد. دادهها از طریق توزیع پرسشنامه پژوهشگر ساخته که وضعیت استفاده از منابع اطلاعاتی را در بین جامعه پژوهش میسنجید، جمعآوری و با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: علیرغم این که اکثر نمونهها دورههای آموزشی فناوری اطلاعات را گذرانده بودند ولی تمایل کمی به استفاده از پایگاههای اطلاعاتی (با میانگین استفاده ماهانه6/0±3/2 از حداکثر نمره 4) و مجلات الکترونیکی (7/0±7/2) در تصمیمات بالینی داشتند. عدم مهارت در استفاده از کتابخانه و همچنین اشکال در درک متون علمی با میانگین نمرات (6/0±2/2) و (9/0±1/2) به ترتیب مهمترین موانع گزارش شده توسط پرستاران و دانشجویان بود. اختلاف نمره استفاده از منابع اطلاعاتی و موانع گزارش شده بین دانشجویان و پرستاران معنادار بود (01/0p<).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تدارک زیر ساختها برای استفاده از منابع اطلاعاتی به روز در عرصه پرستاری کافی نبوده است. به نظر میرسد برای افزایش تمایل پرستاران و دانشجویان به استفاده از این دسته از منابع اطلاعاتی، توجه به رویکردهای جامعی در زمینه مدیریت اطلاعات مورد نیاز میباشد.
Introduction: Holding computer skills training and information technology (IT) courses for nurses and delivering IT courses in nursing curriculum are of recent changes in nursing field. This study focuses on the identification and comparison of information sources used by nurses and nursing students after introducing information technology and identifying barriers to using them.
Methods: This descriptive-analytical study was conducted on 412 nurses and nursing students in hospitals affiliated to university of medical sciences and social security organization in Semnan(Iran) during 2011. Data were collected through a researcher-made questionnaire that measured the use of information resources. Data were analyzed through descriptive and inferential statistical tests.
Results: Despite that most subjects had passed IT training courses, they had little desire to use databases (2.3±0.6,out of 4, Average of monthly use) and electronic journals (2.7±0.7) in their clinical decisions. Lack of skill in the use of the library (2.2±0.6) and also difficulty in understanding scientific papers (2.1±0.9) were the most important barriers reported by nurses and students. The difference of scores for using information resources and reported barriers was significant between students and nurses (P <0.01).
Conclusion: The results showed that the provision of infrastructures for using up to date information resources in nursing was not sufficient. It seems important to consider comprehensive approaches in the field of information management to increase nurses’ and students’ willingness to use these information sources.
فناوری اطلاعات، منابع اطلاعاتی، پرستاران، دانشجویان پرستاری، تصمیمگیری
Information Technology, Information Sources, Nurses, Nursing Students, Decision Making
244
253
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1748-1&slc_lang=fa&sid=1
Mehdi
Kahouei
مهدی
کاهویی
mkahouei@yahoo.com
7000319475328460031655
7000319475328460031655
No
Hassan
Babamohamadi
حسن
بابامحمدی
babamohammady2007@gmail.com
7000319475328460031656
7000319475328460031656
Yes
Soheila
Sadat Ghazavi Shariat Panahi
سهیلا
سادات قضوی شریعت پناهی
ghazavi_soheila@yahoo.com
7000319475328460031657
7000319475328460031657
No