Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1391
12
1
gregorian
2013
3
1
12
12
online
1
fulltext
fa
توانمندی گوش کردن فعالانه به بیماران در استادان بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
Clinical Medical Teachers’ Competency of Active Listening in Mashhad University of Medical Sciences
آموزش باليني
Clinical Teaching
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: گوش کردن فعالانه به صحبت بیماران، نشانهی احترام به شأن انسانی آنها بوده و کلید اصلی جمعآوری اطلاعات ضروری و موفقیت مشاوره پزشکی محسوب میگردد. با توجه به اهمیت نقش اعضای هیأتعلمی به عنوان الگوهای رفتاری پزشکان آینده، اطمینان از کفایت توانمندی اساتید در برقراری ارتباط درمانی مؤثر، ضروری به نظر میرسد. مطالعه حاضر به بررسی توانمندی گوش کردن فعالانه به بیماران در اعضای هیأتعلمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال90-1389 پرداخت.
روشها: در این پژوهش توصیفی مقطعی 320 مورد ویزیت بیماران مربوط به 30 پزشک عضو هیأتعلمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به روش طبقهای تصادفی انتخاب شدند، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ALOS global بود که روایی آن به روش محتوا و پایایی آن به روش محاسبهی ضریب آلفا کرونباخ (87/0=α) تأیید شده بود. تعداد 330 مشاوره بالینی با روش غیر مشارکتی و ساختاردار مشاهده، و ضبط گردید. آنالیز دادهها با استفاده از نرمافزار JMP4 و با انجام آزمونهای غیر پارامتریک من ویتنی و کروسکال والیس انجام گردید. ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی برای بررسی ارتباط متغیرهای کمی مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج: 30% اعضای هیأتعلمی در زمینه مهارتهای ارتباطی هیچ آموزشی ندیده بودند. میانه نمره گوش کردن فعال پزشکان، 57/2 (برمبنای 5) محاسبه گردید. کمترین رتبه گوش کردن فعال 43/1 و بیشترین رتبه 5 بود. نمای مشاهدات در اکثر مؤلفههای گوش کردن فعال در طبقات به ندرت یا گاهی اوقات قرار داشت. میانگین رتبه گوش کردن فعال با تعداد بیماران نوبت داده شده همبستگی منفی و تابعیت خطی داشت ( 0004/0=, p 20/0-=r).
نتیجهگیری: رفتارهای نشان دهنده گوش کردن فعال در مجموع به ندرت یا گاهی اوقات در رفتار بزشکان عضو هیأتعلمی دانشکده پزشکی مشهد مشاهده شد. نظر به این که کسب مهارتهای ارتباطی بین فردی و رعایت اخلاق حرفهای در دانشجویان پزشکی در عرصههای بالینی و با الگوبرداری از رفتار اساتید صورت میگیرد، طراحی ساز و کارهایی جهت توجه به این مهارتها در معیارهای جذب و ارتقای اعضای هیأتعلمی، برنامههای توانمندسازی و همچنین انجام پژوهشهایی در جهت تعیین استانداردهای طبابت پیشنهاد میگردد.
Introduction: Active listening to the patient not only is an essential key to take necessary information and achievement in medical consultation, but also shows respect to the patient. Considering teachers as the role models of future physicians, making sure about their qualifications and abilities in creating an effective therapeutic relationship seems to be necessary. Therefore, this study investigated the competency of active listening to the patients among clinical faculties of medical school in Mashhad University of Medical Sciences.
Methods: In this descriptive cross-sectional study, the sample included 30 faculty members of medical school in Mashhad University of Medical Sciences that were selected randomly using stratified sampling method. Data gathering tool was ALOS global questionnaire that its content validity and reliability (α=.87) has been confirmed. Three hundred and thirty clinical consultations through structured non-participative method were observed and tape recorded, of them, 320 visits were analyzed. Data was analyzed by JMP4 software using nonparametric tests of Mann Whitney and Kruskal–Wallis. Spearman correlation coefficient and linear regression were used for analyzing quantitative variables.
Results: It was revealed that 30% of faculty members had received no education on communication skills. The median for active listening was 2.57 (out of 5), the lowest degree of active listening was 1.43 and it was 5 at its highest. The mode of observations was ranked as seldom and sometimes categories in most variables of active listening. The active listening mean was significantly and negatively correlated with the number of booked appointments (r=-0.20, p<0.0004).
Conclusions: Clinical faculty members of Mashhad University of Medical Sciences rarely or sometimes showed active listening skills in their behaviors. Medical students learn interpersonal communication skills and observe professional ethic rules within clinical settings, as they follow professional behaviors of faculty members. Therefore, it is recommended to design mechanisms to consider these skills in faculty member appointment and promotion criteria as well as planning for conducting studies on standards of medical practice and its improvement.
گوش کردن فعال، مهارتهای ارتباطی، پزشک، عضو هیأتعلمی. ارزیابی عملکرد
Active Listening, Communication Skills, Physician, Faculty Member, Performance Assessment
935
946
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1568-1&slc_lang=fa&sid=1
Abbas
Makarem
عباس
مکارم
makarema@mums.ac.ir
7000319475328460029619
7000319475328460029619
No
Zahra
Movaffaghi
زهرا
موفقی
movaffaghiz1@mums.ac.ir
7000319475328460029620
7000319475328460029620
Yes
Fakhro Sadat
Hosseini
فخرالسادات
حسینی
Hosseini2716@hotmail.com
7000319475328460029621
7000319475328460029621
No
Narges
Beiraghi
نرگس
بیرقی
Nbeyraghi@yahoo.com
7000319475328460029622
7000319475328460029622
No
Fateme
Heshmati Nabavi
فاطمه
حشمتی نبوی
Heshmatinf@mums.ac.ir
7000319475328460029623
7000319475328460029623
No
Mohammad
Khaje Daluee
محمد
خواجه دلویی
KhajeDalueem@mums.ac.ir
7000319475328460029624
7000319475328460029624
No