Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1391
8
1
gregorian
2012
11
1
12
8
online
1
fulltext
fa
پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Academic Achievement and Emotional Intelligence among Undergraduate Nursing Students of Isfahan University of Medical Sciences
مديريت آموزشي
Educational Management
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: در حال حاضر مفهوم هوش هیجانی و تأثیر آن در تفکر انتقادی و نتایج آموزشی، سلامتی و شغلی مورد توجه قرار گرفته است. به علاوه بر اساس مطالعات انجام گرفته، هوش هیجانی، نگرشهای مثبت، سازگاری بیشتر و بهبود روابط با دیگران و افزایش اگاهی نسبت به ارزشهای مثبت را به همراه دارد. لذا این پژوهش با هدف مقایسه پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفته است.
روشها: این مطالعه با روش توصیفی تحلیلی در بین کلیه دانشجویان پرستاری ترم ششم روزانه و شبانه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به تعداد 100 نفر، در سال 1387 انجام شد. جهت تعیین میزان هوش هیجانی از ازمون بار - آن و همکاران استفاده شد. پیشرفت تحصیلی دانشجویان براساس نمرات استخراج شده از اطلاعات کارنامه موجود در اداره آموزش دانشکده پرستاری و مامایی و با کسب اجازه، بررسی شد. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ازمون آنالیز واریانس و تی) صورت گرفت.
نتایج: میانگین کل پیشرفت تحصیلی دانشجویان 92/2±6/15، میانگین پیشرفت تحصیلی دروس نظری دانشجویان 4/3±2/15و میانگین پیشرفت تحصیلی دروس بالینی دانشجویان 75/1±39/17 بود. میانگین هوش هیجانی دانشجویان73/35±73/337 و بیشترین امتیاز مربوط به مؤلفه مسؤولیتپذیری84/2±95/25 و کمترین امتیاز کنترل تکانش 44/3±74/19 است. آزمون آنالیز واریانس نشان داد که میانگین مؤلفههای هوش هیجانی با میانگین پیشرفت تحصیلی در دروس نظری (049/2f= و 02/0p=) و میانگین کل پیشرفت تحصیلی از لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود دارد (153/2f= و 015/0p=).
نتیجهگیری: میانگین مؤلفههای هوش هیجانی با میانگین کل پیشرفت تجصیلی و میانگین پیشرفت تحصیلی در دروس نظری متفاوت بود. اغلب مطالعات انجام شده نیز موفقیت حرفهای را با هوش هیجانی مرتبط میدانند لذا پیشنهاداتی در جهت ارتقای هوش هیجانی و نیز کاربرد یافتهها و پژوهشهای بعدی ارائه گردیده است.
Introduction: The concept of emotional intelligence and its effect on critical thinking and educational, professional, and health issues have come into interest. On the other hand, based on studies conducted in this regard, emotional intelligence is found to be positively associated with positive attitudes, better adaptation, improvement in relationship with others and better awareness of positive values. Accordingly, this study was performed to Comparison of academic achievement and emotional intelligence among nursing students of Isfahan University of Medical Sciences.
Methods: This analytic sectional descriptive study was conducted in year 2009 in Isfahan University of Medical Sciences. Study population included all nursing students of sixth semester (both day and night students and N=100). The emotional intelligence questionnaire by Bar et al was used to determine the level of emotional intelligence among the students. Students’ academic achievement was derived based on their scores on previous final examinations recoded by nursing faculty’s chancellery of education. Data was analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) as well as inferential statistics (ANOVA and t test).
Results: The mean of total academic achievement score was 15.6±2.92 the mean of academic achievement in theoretical lessons was 15.2±3.4 the mean score of academic achievement in clinical lessons was 17.39±1.75 and mean score of emotional intelligence was 337±35.73 for these students. The highest score belonged to responsibility factor (25.95±2.84) and the lowest was associated with tension control (19.74±3.44). ANOVA showed that there is a statistically significant difference between mean of emotional intelligence factors and academic achievement means in the theoretical lessons (p=0.02 and f=2.049) as well as the total mean score of academic achievement (p=0.015 and f=2.153).
Conclusion: A significant difference was observed between mean score of emotional intelligence and total mean score of academic achievement as well as mean score of academic achievement in theoretical lessons. The majority of studies in this field have approved the relationship between emotional intelligence and professional success. Therefore, recommendations have been proposed for improvement of emotional intelligence, application of findings, and further studies.
هوش هیجانی، دانشجویان پرستاری، پیشرفت تحصیلی، دروس نظری، دروس بالینی
Emotional Intelligence, nursing students, academic achievement, theoretical courses, and practical courses.
629
637
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-128-2&slc_lang=fa&sid=1
shayesteh
salehi
شایسته
صالحی
h.salehi@khuisf.ac.ir
7000319475328460027004
7000319475328460027004
Yes
faraiba
taleghani
فریبا
طالقانی
taleghani@nm.mui.ac.ir
7000319475328460027005
7000319475328460027005
No
parastoo
afghari
پرستو
افقری
Parastoo_afghari@yahoo.com
7000319475328460027006
7000319475328460027006
No
mohammad hassan
moghadasi
محمد حسن
مقدسی
moghadasi@nm.mui.ac.ir
7000319475328460027007
7000319475328460027007
No