Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1390
4
1
gregorian
2011
7
1
11
2
online
1
fulltext
fa
دیدگاه اساتید نسبت به ارزشیابیهای دانشجویی: آیا نظرات دانشجویان واقعاً اهمیتی دارد؟
Faculty Attitudes Towards Student Ratings: Do The Student Rating Scores Really Matter?
ارزشيابي استاد
Teacher Evaluation
پژوهشی اصیل
Original research article
چکیده مقدمه: بررسی نظرات اساتید نسبت به ارزشیابیهای دانشجویی میتواند موجب شناخت نقاط قوت و ضعف سیستم ارزشیابی شده و در دستیابی به اهداف ارزشیابی و ارتقای کیفیت مفید واقع گردد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر نمره ارزشیابی استاد توسط دانشجویان بر نگرش اساتید نسبت به ارزشیابیهای دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 88-1378 انجام گرفته است. روشها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، تمامی اعضای هیأتعلمی غیر بالینی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور (تعداد 205 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه نظرسنجی از اساتید درباره ارزشیابیهای دانشجویی و پرسشنامه ارزشیابی استاد توسط دانشجویان استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون t و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد. نتایج: بین میانگین نظرات گروه اساتید با نمره ارزشیابی پایین نسبت به ارزشیابیهای دانشجویی (45/0±98/2) و اساتید گروه بالا (38/0±45/3) تفاوت معنادار آماری مشاهده شد (001/0
Faculty Attitudes Towards Student Ratings: Do the Student Rating Scores Really Matter? Abdolhussein Shakurnia1 Abstract Introduction: Survey on faculty attitudes towards student ratings can reveal the strengths and weaknesses of faculty evaluation and be considered as an effective measure leading to higher quality. The purpose of this study was to investigate the effect of faculty evaluation scores by students on the faculty attitudes towards student ratings in Ahwaz Jundishapur University of Medical Sciences (AJUMS). Methods: This cross-sectional study was performed in Ahwaz Jundishapur University of Medical Sciences. The population under study was all non-clinical faculty members and all students. The data was gathered using two instruments: the attitudes towards student ratings of instruction questionnaire and the student ratings of instruction questionnaire. Data was analyzed by SPSS-15 software, t-student and Spearman correlation test. Results: There was a significant difference between the mean scores of low-rated and high-rated faculty attitudes towards student ratings (2.98±0.45 vs. 3.45±0.38, p<0.001). The ranges of the attitude scores of the low and high-rated faculties were 2.42-3.79 and 2.23-4.55, respectively. Conclusion: The results indicate that there is a statistically significant difference in attitudes of faculty towards this form of evaluation between the low and high rated faculty. It is obvious that the faculty with high rating scores have more positive attitudes toward student ratings. Keywords: Faculty evaluation, Student ratings, Faculty attitudes, Evaluation scores Addresses: 1 ()Instructor, Department of Immunology, Medical School, Ahwaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahwaz, Iran. E- mail: shakurnia@yahoo.com
ارزشیابیهای دانشجویی, نظرات اساتید, دانشجویان, اعضای هیأتعلمی
Faculty evaluation, Student ratings, Faculty attitudes, Evaluation scores
84
93
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-191-1&slc_lang=fa&sid=1
Abdolhussein
Shakurnia
عبدالحسین
شکورنیا
shakurnia@yahoo.com
7000319475328460090958
7000319475328460090958
Yes
Department of Immunology, Medical School, Ahwaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahwaz, Iran
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز