Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1390
1
1
gregorian
2011
4
1
11
1
online
1
fulltext
fa
راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ارتباط آن با سطح اضطراب امتحان
Students‘ Learning And Study Strategies In Isfahan University Of Medical Sciences And Their Relationship With Test Anxiety
ساير موارد
other
ساير موارد
other
مقدمه: اضطراب امتحان مشکل شایعی در میان دانشجویان و دانشآموزان است. به کار بردن راهبردهای مطالعه و یادگیری، و راهبردهای مقابله با اضطراب میتواند باعث پیشرفت و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان شود. هدف این پژوهش تعیین وضعیت استفاده از راهبردهای مطالعه و یادگیری و ارتباط آن با اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. روشها: این پژوهش به صورت توصیفی مقطعی بر روی 200 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اردیبهشت 1388 انجام شد. روش نمونهگیری سهمیهای و جامعه پژوهش در این مطالعه شامل دانشجویان پرستاری، مامایی، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، تغذیه و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، در مقطع کارشناسی بود. دانشجویان دو پرسشنامه استاندارد راهبردهای مطالعه و یادگیری وین اشتاین، و اضطراب امتحان ساراسون را تکمیل نمودند و ارتباط نمرات حاصل از این دو بررسی گردید. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه به کمک نرمافزارSPSS استفاده شد. همچنین نمرات به دست آمده، با مقدار هنجاری نمرات دانشجویان در امریکا مقایسه گردید. نتایج: نتایج نشان داد که میانه نمرات حاصل شده از 10حیطه پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری به شرح زیر بود: نگرش(29)، انگیزش(27)، کنترل وقت(26)،کنترل اضطراب(15)، تمرکز(27)، پردازش اطلاعات(28)، انتخاب ایده اصلی(30)، راهنمای مطالعه(25)، خودآزمایی(23) و راهبردهای آزمون(29). همچنین اضطراب امتحان در 37 درصد از دانشجویان در سطح خفیف، 5/38 درصد متوسط و 5/24 درصد در سطح شدید بود. رابطه معکوس معناداری بین اضطراب امتحان با تمامی حیطههای راهبردهای مطالعه و یادگیری در سطح 05/0 p وجود داشت. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد که میان مؤلفههای راهبردهای مطالعه و یادگیری و اضطراب امتحان ارتباط معناداری در جهت معکوس وجود داشته است در واقع استفاده از راهبردهای مطالعه و یادگیری میتواند به عنوان یکی از روشهای کاهش اضطراب امتحان مورد استفاده قرار گیرد.
Introduction: Test anxiety is a common problem among school and university students. Learning and study strategies as well as stress management strategies can be effective on students’ success and academic achievement .In this study, learning and study strategies, and their relationship with test anxiety has been investigated among students of Isfahan University of Medical Sciences. Methods: This descriptive cross sectional study was conducted on 200 students in Isfahan University of Medical Sciences in May, 2009. Sampling method was Quota and the population studied included BS students of nursing and midwifery, medical library and information science, nutrition and health service management. All students completed Veinstein learning and study strategies questionnaire and Sarason test anxiety inventory. Then, the relationship between the scores was investigated. Data were analyzed by statistical tests of Students-T, ANOVA and Pearson correlation through SPSS version 15. Results: The results showed that the mean scores of 10 domains were as attitude 29, motivation 27, time management 26, anxiety management15, concentration 27, information processing 28, selecting main idea 30, study aids 25, self testing 23, test strategies for learning and studying strategies questionnaire 29. Also, the level of test anxiety was light in 37% of students, moderate in 38.5% and severe in 24.5%. There was a reverse and significant association between all above domains of learning and study strategies and test anxiety (p 0/05). Conclusion: According to the reverse and significant association between using learning and study strategies and test anxiety, these strategies can be taught as a way to decrease test anxiety.
راهبردهای مطالعه, راهبردهای یادگیری, اضطراب امتحان, دانشجویان علوم پزشکی
Study strategies, learning strategies, test anxiety, medical sciences students.
58
68
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1197-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Saheb Alzamani
محمد
صاحبالزمانی
m_szamani@yahoo.com
7000319475328460090885
7000319475328460090885
Yes
Aida
Zirak
آیدا
زیرک
aida.zirak@yahoo.com
7000319475328460090886
7000319475328460090886
No