Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1389
11
1
gregorian
2011
2
1
10
5
online
1
fulltext
fa
آموزش پاتولوژی بالینی براساس حضور و پرسش پاسخ در آزمایشگاه
Clinical Pathology Teaching In Laboratory By Socratic Method
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: در دهههای گذشته متدهای زیادی برای آموزش و تدریس علوم ابداع گردیده است، ولی روش قدیمی پرسش و پاسخ هنوز مورد استفاده میباشد. این روش آموزش که عموما در گروهای کوچک مورد استفاده قرار میگیرد بر اساس پرسش و یافتن جواب توسط دانشجویان باعث افزایش یادگیری فعال میگردد. در این مطالعه نقطه نظرات دانشجویان در مورد آموزش پاتولوژی بالینی در آزمایشگاه بروش پرسش و پاسخ مورد بررسی قرار گرفته است. روشها: برای این مطالعه دانشجویان به گروهای کوچک تقسیم و سؤالات بالینی و منابع مورد نیاز برای یافتن پاسخها در اختیارشان گذاشته شد. این دانشجویان از واحدهای مختلف آزمایشگاه بیمارستان بازدید نموده و توسط یک راهنما در مورد نحوه انجام آزمایشات و ارزش بالینی آنها آموزش دیده تا پاسخ سؤالات را بیابند. در انتهای دوره این دانشجویان درمورد این نحوه آموزش مورد سؤال قرار میگیرند. نتایج: 67 درصد دانشجویان اعتقاد داشتند که این روش یادگیری مؤثرتر از تدریس سنتی بوده و 36.5 درصد مؤثرتر بودن یادگیری با بحث گروهی را نسبت به سخنرانی تأیید نمودند. ولی 30 درصد مخالف این روش و یادگیری گروهی را رد میکردند. بیش از نیمی از دانشجویان این روش را مفید دانسته و به ارائه در س پاتولوژی بالینی به این شکل تمایل داشتند. نتیجهگیری: حدود یک سوم دانشجویان فقط سخنرانی را برای درس پاتولوژی بالینی کافی دانسته و ولی بیش از نیمی از دانشجویان حضور در آزمایشگاه و روش پرسش و پاسخ را روشی مفید و مکمل برای یادگیری این درس میدانستند. بر اساس پاسخ های دانشجویان یادگیری با این روش در آزمایشگاه روشی مؤثر برای تدریس پاتولوژی بالینی به دانشجویان پزشکی می باشد.
Introduction: In recent decades, a variety of teaching methods has been offered for teaching different fields of science, but the old method of questions and answer is still popular and in use. This teaching method, generally applicable to small groups, is based on questioning and finding answers by students which can increase active learning. This study evaluated students' viewpoints toward clinical pathology teaching in laboratory using question and answer method. Methods: For this study students were divided into small groups, then clinical questions and appropriate resources for finding the answers were provided for them. They visited several units of hospital laboratory and a tutor taught them on laboratory procedures and their clinical significance to find the answers. At the end of the course, students were questioned about this teaching method. Results: Sixthly seven percent of students believed that this method was more effective than traditional lecture method and 36.5% confirmed that group discussion was more beneficial than lecturing. But, 30% of students were against this method and opposed group learning. Totally, more than half of participants found this method effective and tended to learn clinical pathology through this method. Conclusion: About one third of students believed that lecturing alone is adequate for teaching clinical pathology but more than a half believed that presence at laboratory and the question and answer approach are effective and complementary techniques for learning this course. Learning through this method in laboratory is an effective way for teaching clinical pathology to medical students.
آموزش, پاتولوژی, پرسش-پاسخ, آزمایشگاه
Teaching, pathology, question and answer, laboratory
937
942
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1066-1&slc_lang=fa&sid=1
Ardeshir
Talebi
اردشیر
طالبی
talebi@med.mui.ac.ir
7000319475328460090707
7000319475328460090707
No
Peyman
Mottaghi
پیمان
متقی
motaghi@med.mui.ac.ir
7000319475328460090708
7000319475328460090708
Yes
Mohammad
Dadgostarnia
محمد
دادگستر نیا
dadgostar@med.mui.ac.ir
7000319475328460090709
7000319475328460090709
No
Nosrat
Noorbakhsh
نصرت
نوربخش
nourbakhsh@dnt.mui.ac.ir
7000319475328460090710
7000319475328460090710
No