Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1389
11
1
gregorian
2011
2
1
10
5
online
1
fulltext
fa
الگوی پیشنهادی ارزشیابی آموزشهای پودمانی
A Proposed Model For Evaluating Modular Education
ارزشيابي برنامه
Program Evaluation
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: ارزشیابی آموزشی از ارکان اصلی نظامهای آموزشی است و در استانداردها گوناگون آموزشی نظیر ایزو 10015 نیز جایگاه ویژهای دارد. به نظر میرسد برای ارزشیابی اثربخش آموزشهای ارائه شده به فراگیران، صرفاً آزمونهای کتبی یا شفاهی، کافی به نظر نمیرسد. برای دستیابی به ارزشیابی اثربخش آموزش، اقدام به طراحی الگویی برای ارزشیابی آموزشی دورههای پودمانی شد، به گونهای که بتواند بیشترین عوامل مؤثر بر آموزش را بسنجد. روشها: پیش الگوی ارزشیابی فوق، پس از تدوین، با استفاده از تکنیک دلفی و اجرای آموزشی در 11 دوره آموزش پودمانی مدیران و رؤسای بیمارستانهای منتخب کشور و معاونین پشتیبانی دانشگاههای علوم پزشکی، اجرا و ارتقا یافت و به عنوان الگوی پیشنهادی معرفی شد. نتایج: الگوی پیشنهادی مشتمل بر 9 محور ارزیابی و در برگیرنده 134 مؤلفه به شرح زیر است: ارزیابی روزانه فراگیر از کلاس (10 مؤلفه)، ارزیابی روزانه و نهایی فراگیر از امکانات و تسهیلات آموزشی و رفاهی (12 مؤلفه)، ارزیابی نهایی فراگیر از دوره (30 مؤلفه)، ارزیابی استاد از دوره (20مؤلفه)، ارزیابی استاد از کلاس (20مؤلفه)، ارزیابی فراگیران از تأثیر آموزش در کار (7 مؤلفه)، ارزیابی منابع آموزشی دروس (6 مؤلفه)، ارزیابی فراگیران از محتوای دوره (16 مؤلفه) و ارزیابی اثربخشی آموزشی فراگیران توسط خود (13 مؤلفه). نتیجهگیری: به منظور تسهیل در دستیابی به اهداف آموزشی، نظام آموزشی باید از ساز و کارهای مناسب ارزشیابی آموزشی بهرهبرداری کند. بدین منظور الگوی پیشنهادی فوق به عنوان ساز و کاری برای ارزشیابی آموزشهای پودمانی و توانمندسازی نظام آموزشی ارائه گردید.
Introduction: Educational evaluation is one of the main elements of educational systems. It also has a particular role in different educational standards such as ISO 10015. It seems that oral and written examinations are not enough for an effective evaluation of instructions. In order to accomplish an efficient educational evaluation, an evaluation model was designed for educational assessment of modular courses so that, it could assess the most effective factors on education. Methods: After developing the first draft of the proposed model, it was developed and improved using Delphi technique and then implemented in 11 modular educational programs for managers and administrators of selected hospitals and vice chancellors for logistics of medical universities. Finally, it was introduced as the proposed model. Findings: The proposed model included 9 evaluation domain and consisted of 134 factors as follows: daily evaluation of the class by learners (10 factors), daily evaluation of educational and welfare facilities by learners (12 factors), final course evaluation by learners (30 factors), course evaluation by teacher (20 factors), learners' evaluation of the effects of education in practice (7 factors), evaluation of educational resources (6 factors), learners’ evaluation of the content (16 factors), and learners' self evaluation of educational efficiency (13 factors). Conclusion: In order to facilitate the achievement of educational objectives, educational system should make use of appropriate evaluation methods. Therefore, the above mentioned model was presented as a method for evaluation of modular education and development of educational systems.
الگو, ارزشیابی آموزشی, آموزش پودمانی, پودمان
Model, educational evaluation, modular education, module.
566
577
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1033-2&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Hossein
Yarmohammadian
محمد حسین
یارمحمدیان
yarmohammadian@mng.mui.ac.ir
7000319475328460090853
7000319475328460090853
No
Farahnaz
Sadoughi
فرحناز
صدوقی
sadoughi.f@gmail.com
7000319475328460090854
7000319475328460090854
Yes
Asghar
Ehteshami
اصغر
احتشامی
ehteshami@mng.mui.ac.ir
7000319475328460090855
7000319475328460090855
No
Mohammad Hossein
Salarianzade
محمدحسین
سالاریان زاده
mhsalarianzadeh@yahoo.com
7000319475328460090856
7000319475328460090856
No
Mahtab
Kasayi Esfahani
مهتاب
کسایی اصفهانی
kasaie_m@yahoo.com
7000319475328460090857
7000319475328460090857
No