Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1389
10
1
gregorian
2011
1
1
10
4
online
1
fulltext
fa
بررسی دانش و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به آموزش الکترونیکی
Measuring students' knowledge and attitude towards E- learning in Mashhad University of Medical Sciences (MUMS)
ساير موارد
other
ساير موارد
other
مقدمه: آموزش الکترونیکی به عنوان پیشرفتهترین روش آموزشی در دنیای امروز مطرح است. با توجه به آغاز استفاده از این روشهای مدرن آموزشی در دانشگاههای جهان و ایران، نیازبه اطلاع از دانش و نگرش دانشجویان به عنوان مهمترین عناصر سیستم آموزشی، ضروری مینماید. لذا این مطالعه به منظور بررسی دانش و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به آموزش الکترونیکی طراحی گردید.
روشها: پژوهش توصیفی مقطعی حاضر برروی 380 نفر از دانشجویان ترم 2 و بالاتر دانشگاه علوم پزشکی مشهد درسال 1388 که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند، انجام گرفت. دانش و اطلاعات فنآوری دانشجویان با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته معتبر و پایا سنجیده شد. از مقیاس نگرش آموزش الکترونیکی میشرا (Mishra) برای سنجش نگرش استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (آزمونهای من ویتنی، کراسکال والیس، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون) و توسط نرم افزار SPSS انجام گرفت.
نتایج: میانگین نمره نگرش 17/7±21/37 و میانگین نمره دانش 94/3±63/10 بود. بین نگرش با جنس، مقطع و رشته تحصیلی دانشجویان ارتباط آماری معناداری وجودداشت. همچنین ارتباط معناداری بین دانش و مقطع تحصیلی و مدت استفاده از کامپیوتر و اینترنت وجود داشت.
نتیجهگیری: با توجه به سطح دانش پایین و نگرش نسبتا مثبت دانشجویان نسبت به آموزش الکترونیکی، طراحی برنامههای آموزشی نظیر کارگاهها به منظور ارتقا آگاهی و توانایی استفاده از آموزش الکترونیکی، به عنوان یک ابزار آموزشی اثربخش، پیشنهاد میگردد.
Introduction: Nowadays, E-learning is one of the most advanced educational techniques. Considering the commencement of adopting such modern teaching techniques across the world as well as in the Iranian universities, one needs to apprehend the knowledge and attitude of students as one of the most important components in the education system. Thus, this study was designed to investigate the knowledge and attitude of students towards E- learning at MUMS.
Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on 380 students who were studying in semester two or higher in 2009 in MUMS and were selected by stratified random sampling. Students' knowledge and technology information was measured using self-structured questionnaires whose validity and reliability had been confirmed. Mishra’s E-Learning Attitude Scale was used to measure attitude. Data were analyzed using Mann-Whitney, Kruskal-Wallis, One-way ANOVA, Student t-test and Spearman and Pearson correlation in SPSS software.
Results: The mean score of attitude was 37.21±7.177 (minimum score: 11, maximum: 55) and the mean score of knowledge was 10.63±3.940 (minimum score: 0, maximum score: 20).There was a significant relationship between attitude and students' sex, study program and course of study. A significant relationship also was found between knowledge, the study program and duration of using computer and internet.
Conclusion: Considering the poor knowledge and relatively positive attitude of students toward e-learning, it is recommended to implement training programs such as workshops to develop students’ awareness and ability to utilize e-learning as an effective learning tool.
دانش، نگرش، آموزش ا لکترونیکی، دانشجویان، علوم پزشکی
Knowledge, attitude, e-learning, students, medical education.
364
373
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1038-1&slc_lang=fa&sid=1
Rabab
Latifnejad Roudsari
رباب
لطیف نژاد رودسری
LatifnejadR@mums.ac.ir
700031947532846008717
700031947532846008717
Yes
Hamideh
jafari
حمیده
جعفری
Jafarih871@mums.ac.ir
700031947532846008718
700031947532846008718
No
Bibi Leila
Hosseini
بی بی لیلا
حسینی
hoseinil871@mums.ac.ir
700031947532846008719
700031947532846008719
No
akram
Esfalani
اکرم
اسفلانی
Esfalania871@mums.ac.ir
700031947532846008720
700031947532846008720
No