Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1390
11
1
gregorian
2012
2
1
11
7
online
1
fulltext
fa
مقایسه گرایش به تفکر انتقادی در سالهای مختلف تحصیلی و ارتباط آن با اضطراب در دانشجویان پرستاری
Comparing Critical Thinking Disposition In Baccalaureate Nursing Students At Different Grades And Its Relationship With State Anxiety
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: رشد توانایی تفکر انتقادی دانشجویان یکی از بزرگترین چالشهای مربیان پرستاری است. شناسایی موانع تفکر انتقادی و برطرف کردن آن میتواند به توسعه آن کمک نماید. هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه گرایش به تفکر انتقادی در سالهای مختلف تحصیلی و ارتباط آن با اضطراب بود. روشها: این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بود که بر روی تعداد 188 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی شهر یزد انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای مشتمل بر سه بخش بود که بخش اول شامل مشخصات دموگرافیک، بخش دوم پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا و بخش سوم اضطراب اسپیلبرگر میشد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی (توزیع فراوانی مطلق و نسبی) و استنباطی (ANOVA، پیرسون) استفاده گردید. نتایج: تفاوت آماری معناداری بین گرایش به تفکر انتقادی بر حسب سال تحصیلی وجود نداشت. و بین گرایش به تفکر انتقادی و اضطراب ارتباط معکوس و معناداری وجود داشت (0.0001=p، 426/0-r=). نتیجهگیری: دانشجویان با اضطراب کمتر از گرایش به تفکر انتقادی مطلوبتری برخوردار بودند. بنابراین، برای رشد تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری و دستیابی به اهداف آموزشی این رشته لازم است تا شرایط استرسزا در محیطهای آموزش بالینی تعدیل گردد و روشهای مقابله با استرسهای موجود به دانشجویان آموزش داده شود
Introduction: Development of students' critical thinking abilities is one of the greatest challenges for nursing educators. Identifying its barriers and resolving them can help to improve critical thinking. The aim of this research was to assess and compare Critical Thinking Disposition (CTD) and its relationship with State Anxiety (SA) in baccalaureate nursing students of Islamic Azad University of Yazd. Methods: This descriptive cross-sectional study performed on a census sample of 188 nursing students of Islamic Azad University of Yazd. Data was collected with questionnaire the questionnaire consisted of three parts: demographic characteristics, the California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI), and Spielberg State Anxiety Inventory. Data was analyzed by SPSS software using descriptive and inferential (ANOVA and Pearson).statistics. Results: There was no significant difference in critical thinking disposition score by academic year. However results showed that critical thinking is negatively correlated with SA (r= -0.426, p=0.0001). Conclusion: Students with lower anxiety had a more favorable disposition to critical thinking. Therefore, it is necessary to improve stressful environment of clinical education, and methods of coping with the stresses should be taught to students in order to develop critical thinking in nursing students and achieve educational objectives.
تفکر انتقادی, گرایش به تفکر انتقادی, اضطراب, دانشجویان پرستاری
Critical Thinking, Critical Thinking Disposition, Anxiety, Nursing Students
768
788
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-281-3&slc_lang=fa&sid=1
Masoumeh
Barkhordary
معصومه
برخورداری
barkhordary.m@gmail.com
7000319475328460091187
7000319475328460091187
Yes