Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1388
10
1
gregorian
2010
1
1
9
3
online
1
fulltext
fa
ارائه درس دندانپزشکی جامعهنگر به صورت کارگاهی و بر اساس روش آموزشی مبتنی برحل مسأله و مقایسه آن با آموزش به شیوه سخنرانی
Presenting The Course Of Community Dentistry As Problem Based Learning Workshop And Comparing It To Learning Through Lecture
ساير موارد
other
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: امروزه جنبه نگرشی درس دندانپزشکی جامعهنگر و نحوه آموزش این درس اهمیت زیادی دارد. هدف این مطالعه، مقایسه ارائه درس دندانپزشکی جامعهنگر نظری به صورت کارگاه و بر اساس آموزش مبتنی بر حل مسأله و مقایسه آن با روش متداول سخنرانی بود. روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، 64 نفر از دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در نیمسال دوم سال تحصیلی 86-85 واحد درسی دندانپزشکی را انتخاب کرده بودند، به روش سرشماری وارد مطالعه و به صورت تصادفی به دو گروه 32 نفری تجربی و شاهد تقسیم شدند. در گروه شاهد واحد درسی دندانپرشکی جامعهنگر به روش سنتی و 17 جلسه سخنرانی، و در گروه تجربی به روش آموزش بر مبنای حل مسأله آموزش داده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS و آزمونهای آمار توصیفی و مجذور کای انجام گردید. نتایج: بهبود نگرش در گروه آموزش مبتنی بر حل مسأله، برخلاف گروه آموزش سنتی معنیدار بود. در پسآزمون، میانگین امتیاز دانش و نگرش گروه شرکتکننده در کارگاه از گروه آموزش سنتی بالاتر بود اما اختلاف معنیدار نبود. میانگین امتیاز رضایتمندی، و انتقال مفاهیم آموزشی در گروه شرکتکننده در کارگاه بطور معنیدار بالاتر بود. هشتاد و یک درصد شرکتکنندگان از روش برگزاری دوره راضی بودند. نتیجهگیری: روش آموزشی جدید در رسیدن به اهداف اصلی خود که ایجاد نگرش مثبت در دانشجویان و جلب علاقمندی آنان به مباحث دندانپزشکی اجتماعی میباشد، موفق است.
Introduction: Nowadays, the attitudinal aspect of community dentistry course and the way in which this course is taught is critically important. The aim of this study is to compare the presentation of theoretical community dentistry course through workshops using PBL method with that of contemporary method of lecture. Methods: In this quasi experimental study, 64 dental students of Tehran University of Medical Sciences who took the course of community dentistry in second semester of academic year of 2006-2007 were entered into the survey through census. They were randomly allocated into two groups of experiment and control each including thirty two. The course of community dentistry was taught to control group through traditional method in 17 lecturing sessions meanwhile this course was instructed to experiment group through problem based learning method. A questionnaire was used for gathering data. Data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics and Chi². Results: The improvement in attitude of PBL group was significant in contrast with that of traditional method group. In post-test, the mean score of knowledge and attitude of the group attending in workshop was higher than that of traditional group but the difference was not statistically significant. The mean score of satisfaction and transferring educational concepts was significantly higher in the group attending in workshop. Eighty one percent of the workshop attendees were satisfied with the method employed in the course. Conclusion: The new method of education has been successful in its achievements as forming a positive atti-tude in students and making them eager for community dentistry issues.
آموزش کارگاهی, آموزش مبتنی بر حل مسأله, دندانپزشکی جامعهنگر, دانشجویان دانپزشکی
Workshop training, Problem based learning, Community medicine, Dental students
216
224
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-593-7&slc_lang=fa&sid=1
Ahmad
Jafari
احمد
جعفری
ajafari@tums.ac.ir
7000319475328460090413
7000319475328460090413
No
MohammadReza
Khami
محمدرضا
خامی
mkhami@tums.ac.ir
7000319475328460090414
7000319475328460090414
Yes
reza
Yazdani
رضا
یزدانی
ryazdani@razi.tums.ac.ir
7000319475328460090415
7000319475328460090415
No
Mansoureh
Mohamadi
منصوره
محمدی
m_mohamadi@razi.tums.ac.ir
7000319475328460090416
7000319475328460090416
No