@ARTICLE{Jafari Mianaei, author = {Haghani, Fariba and Jafari Mianaei, Soheila and Ehsani, Maryam and }, title = {Reflective Learning and Teaching: A Review}, volume = {13}, number = {11}, abstract ={مقدمه: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آدمی قابلیت او برای یادگیری است. سازنده‌گرایان یادگیری را فرایند فعالی می‌دانند که طی آن یادگیرنده اصول، مفاهیم و حقایق را برای خود کشف می‌کند. مشارکت فراگیر در فرایند آموزش از راهبردهای یادگیری فعال است و آموزش از طریق تأمل از شیوه‌های آموزش فعال محسوب می‌شود که با فعالیت فرد جهت ارتقای توانمندی و شایستگی حرفه‌ای مرتبط است. هدف از این مطالعه مروری، بررسی و ارائه منسجم موضوعات مرتبط با مبحث تأمل در یادگیری، به منظور استفاده یادگیرندگان و یاددهندگان است. روش‌ها: مقاله حاضر یک مطالعه مروری است که از طریق جستجوی بانک‌های اطلاعات علمی و با استفاده از موتورهای جستجوگر در مقالات منتشر شده پایگاه‌های اطلاعاتی wily، Elsevier، pub med، Google scholar و نیز موتور جستجوی عمومی Google با استفاده از کلید واژه‌های Learning، Reflective، Reflective learning، Reflection، Reflective Teaching نگارش گردیده است. بدین ترتیب که تعداد 90 محتوای مستند مرتبط منتشر شده بین سال‌های 2009 تا 2013 شامل مقاله، کتاب و صفحات وب، انتخاب و بررسی گردید و از این میان 26 مقاله مرتبط با موضوع مورد استفاده قرار گرفت. نتایج: پس از بررسی و مرور مقالات و متون در مورد یادگیری -یاددهی تأملی، به موضوعاتی مانند مفهوم تأمل، مدل‌های تأمل، تأمل و چرخه یادگیری کلب، یادگیری تأملی، مزایای یادگیری تأملی و روش‌های ارتقای آن و نیز یاددهی تأملی پرداخته شده است. نتیجه‌گیری: از آنجا که تأمل به عنوان یک شیوه مؤثر برای یادگیری شناخته شده است، توصیه می‌شودکه این نوع یادگیری در همه سطوح و برای کلیه یاد گیرندگان استفاده شود. }, URL = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3044-fa.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3044-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, doi = {}, year = {2014} }