RT - Journal Article T1 - The Investigation into the Board Examinations in Majors Related to Adult Cancer in Iran JF - IJME YR - 2020 JO - IJME VO - 20 IS - 0 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5106-fa.html SP - 272 EP - 278 K1 - oncology K1 - clinical oncology K1 - educational assessment K1 - adult cancer K1 - national board exams K1 - Blume’s taxonomy K1 - blue print AB - مقدمه: آزمون بورد را می‌توان به عنوان هدایت کننده‌ی اصلی برای کسب دانش در دوره دستیاری دانست. لذا لازم است که این امتحانات در جهت نیازهای جامعه باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین بودجه‌بندی سؤالات بورد تخصصی رشته‌های مرتبط با سرطان بالغین و کیفیت آنان را در یک بازه زمانی پنج ساله(1392-1396) انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی کلیه 492 سؤال آزمون‌های بورد تخصص رادیوتراپی انکولوژی 1395و 1396و فوق تخصص هماتولوژی و سرطان بالغین ازسال 1392 تا 1396 بررسی شد. نمونه‌گیری از سؤالات آزمون‌های بصورت دردسترس بود. بودجه‌بندی سؤالات از نظر پراکندگی و تاکسونومی بلوم در سه دسته یعنی دانشی و درک، کاربرد و تحلیل و ترکیب و ارزشیابی بررسی شد. فراوانی و فراوانی نسبی سؤالات در سال‌های مختلف محاسبه شد. نتایج: بیش‌ترین درصد فراوانی سؤالات آزمون‌های بورد تخصصی هماتولوژی و انکولوژی مربوط به تاکسونومی یک و سپس تاکسونومی دو بوده است (265 سؤال تاکسونومی یک و 115 سؤال تاکسونومی دو). اما در رویکرد کلی درمانی تنها سؤالات مربوط به غدد، بیش‌تر در تاکسونومی سه قرار داشت. مواردی همچون عوارض سرطان و طب تسکینی نیز فاقد سؤال در آزمون‌ها بود. نتیجه‌گیری: برخلاف انتظار ما، در اکثر موارد سؤالات در تاکسونومی یک و گاهی در تاکسونومی دو قرار داشت. لذا لازم است سؤالات به خصوص در حوزه‌های تشخیصی و درمانی سطوح بالاتر شناختی را هدف قرار دهند. همچنین پیشنهاد می­شود استادان در رابطه با طراحی سؤال در سطوح بالای شناختی آموزش داده شوند. LA eng UL http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5106-fa.html M3 ER -