%0 Journal Article %A Sadathoseini, Akram Sadat %A Memarian, Robabeh %T The Effect Of Employing Synectic Model In Teaching Palliative Care In Children On Nursing Students' Writing Creativity And Academic Performance %J Iranian Journal of Medical Education %V 9 %N 3 %U http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1056-fa.html %R %D 2010 %K Synectic method, Palliative care, Nursing students, Writing creativity, Academic performance, %X مقدمه: مراقبت تسکینی از بیماران علاج‌ناپذیر نیازمند خلاقیت در ارائه هر چه بهتر این گونه مراقبت‌ها می‌باشد. در این مطالعه، تأثیرشیوه بدیعه‌پردازی بر خلاقیت نوشتاری و عملکرد تحصیلی دانشجویان در مورد مراقبت تسکینی شد. روش‌ها: مطالعه از نوع نیمه تجربی با دو گروه از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در نیم‌سال اول 86-87 انجام شد. گروه شاهد 28 و تجربی 32 نفر بودند. پس از پیش‌آزمون کتبی از مفهوم مراقبت تسکینی در کودکان، در گروه تجربی الگوی بدیعه‌پردازی و در گروه شاهد آموزش متداول اجرا گردید و پس‌آزمون گرفته شد. متنی نیز به صورت انشایی در مورد مفهوم مراقبت تسکینی توسط هر دو گروه نوشته شد. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و مقایسه‌ای من- ویتنی، مجذور کای و فیشر با نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: میانگین نمرات پیش‌آزمون در گروه شاهد 8/2 و در گروه آزمون 5/2 بود که تفاوت معنی‌داری را قبل از مداخله نشان نمی‌دهند. ولی بعد از مداخله، در پس‌آزمون، میانگین نمرات گروه شاهد 8/3 و در گروه آزمون 8/4 شد که تفاوت آماری معنی‌داری بین دو گروه داشت. متن‌های انشایی دانشجویان نیز تفاوت معنی‌داری از نظر خلاقیت نوشتاری بین دو گروه نشان داد. نتیجه‌گیری: استفاده از شیوه بدیعه‌پردازی سبب افزایش خلاقیت نوشتاری و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری در مورد مراقبت تسکینی در کودکان می‌گردد %> http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1056-fa.pdf %P 239-248 %& 239 %! The Effect of Employing Synectic Model in Teaching Palliative Care in Children on Nursing Students' Writing Creativity and Academic Performance %9 Original research article %L A-10-593-10 %+ %G eng %@ 1608-9359 %[ 2010