TY - JOUR T1 - Educational Needs Of Medical Records Practitioners In Isfahan Teaching Hospitals TT - نیازسنجی آموزشی کارکنان بخش های مدارک پزشکی در بیمارستان های آموزشی شهر اصفهان JF - IJME JO - IJME VL - 10 IS - 5 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1043-fa.html Y1 - 2011 SP - 962 EP - 971 KW - Educational needs need assessment KW - medical record practitioners. N2 - مقدمه: نیازسنجی آموزشی بواسطه آزمودن مهارت و دانش کارکنان سازمان به بررسی تفاوت بین آنچه که هست و آنچه که باید باشد می‌پردازد و نیازهای شغلی را اولویت‌بندی می‌کند. در واقع نیازسنجی آموزشی گامی اساسی در تدوین و توسعه برنامه‌های آموزشی ارتقادهنده مهارت‌ها و دانش نیروی انسانی قلمداد می‌شود. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان بخش مدارک پزشکی بیمارستان‌های آموزشی شهر اصفهان انجام گرفته است. روش‌ها: مطالعه حاضر توصیفی بوده و در سال 1387 انجام شده است. نمونه پژوهش با جامعه پژوهش برابر بوده و تمام کارکنان بخش‌های مدارک پزشکی بیمارستان‌های آموزشی اصفهان (77 نفر) را دربرداشت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای محقق ساخته می‌باشد که در سه بخش نیازسنجی در زمینه مهارت‌های فنی، ادراکی و انسانی تنظیم شده و روایی آن با استفاده از نظرخواهی از صاحب‌نظران این فن و پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (94 درصد) تعیین گردیده بود. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS در سطح توصیفی با مشخصه‌های آماری نظیر درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار و در سطح استنباطی با آزمون T مستقل وآزمون واریانس یک طرفه (ANOVA) تحلیل شد. نتایج: مطابق یافته‌های پژوهش به ترتیب بالاترین نیاز آموزشی در حیطه مهارت‌های فنی با میانگین 87/106 و انحراف معیار 06/28 مختص واحد بایگانی به عنوان اولویت اول و کمترین نیاز آموزشی در این حیطه با میانگین 39/25 و انحراف معیار 18/6 مختص واحد پذیرش به عنوان اولویت آخر است. بالاترین نیاز آموزشی در حیطه مهارت‌های ادراکی با میانگین 58/57 و انحراف معیار 08/6 مختص واحد کدگذاری به عنوان اولویت اول و کمترین نیاز آموزشی در این حیطه با میانگین 50/50 و انحراف معیار 3/16 مختص واحد پذیرش به عنوان اولویت آخر است. بالاترین نیاز آموزشی در حیطه مهارت‌های انسانی با میانگین 32/37 و انحراف معیار 24/4 مختص واحد پذیرش به عنوان اولویت اول و کمترین نیاز آموزشی در این حیطه با میانگین 50/33 و انحراف معیار 27/11 مختص واحد بایگانی به عنوان اولویت آخر است. نتیجه‌گیری: با توجه به اولویت‌های استخراج شده لازم است از طریق تدوین و برگزاری برنامه‌های آموزشی به ارتقاء و توسعه مهارت‌های فنی در واحدهای بایگانی، مهارت‌های ادراکی در واحدهای کدگذاری و آمار و مهارت‌های انسانی در واحدهای پذیرش کارکنان بخش‌های مدارک پزشکی بیمارستان‌های آموزشی شهر اصفهان اقدام نمود. M3 ER -