%0 Journal Article %A Vafamehr, Vajiheh %A Dadgostarnia, Mohammad %T Evaluation Of New Program Of ICM %J Iranian Journal of Medical Education %V 10 %N 5 %U http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1458-fa.html %R %D 2011 %K program evaluation, communication skills, Package ICM, medical records, EBM, %X مقدمه: از جمله مهم‌ترین تغییرات اعمال شده در برنامه آموزش پزشکی در ایران، طراحی و اجرای دوره مقدمات پزشکی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است. این مطالعه به ارائه روش‌ها و نتایج ارزشیابی فرایند از الگوی CIPP به کار رفته برای ارزشیابی و بازطراحی برنامه ICM می‌پردازد. هدف این مطالعه ارائه شواهدی مبنی بر کارآیی این برنامه و استخراج معایب و محدودیت‌های اجرایی آن بوده است. روش‌ها: این مطالعه یک ارزشیابی برنامه است که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفته است. از طریق مطالعات توصیفی پیمایشی داده‌های آن گرد آوری شده و در اکثر موارد از پرسشنامه‌های خود ایفا استفاده شده است. در مواردی نیز از مقایسه نمرات آزمون‌های پایانی MCQ استفاده شده است.‌این ارزشیابی به موازات اجرای برنامه جدید ICM انجام گرفت. برای هر درس طی مراحلی، ابزار ارزشیابی جداگانه‌ای تهیه شده و پس از اتمام آن درس به کار گرفته شد.‌این مراحل شامل: مرور متون، تهیه پیش نویس پرسشنامه، مشاوره و نظرخواهی از ذینفعان اصلی ارزشیابی و تهیه پرسشنامه نهایی می‌باشد. روایی پرسشنامه‌ها به صورت روایی صوری و محتوا و با نظر کارشناسان تأیید گردید. پایایی پرسشنامه‌ها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ ارزیابی گردید. نتایج: نتایج نشان‌دهنده این هستند که نگرش دانشجویان نسبت به درس EBM بهتر شده است. دانشجویان، ICM را مقطع مناسبی برای یادگیری مباحث Medical records دانسته اما از مدیریت گروه پرستاری در آموزش Medical records، شناسایی اهداف یادگیری و میزان دستیابی به آنها، مدت زمان اختصاص داده شده به این درس، روش آموزش، منبع درس و روش امتحان رضایت نداشتند. ارزشیابی درس مهارت‌های ارتباطی گویای نگرش مثبت دانشجویان نسبت به این درس و آموخته‌هایشان در این درس است. نتایج بررسی رضایت کلی دانشجویان از برنامه ICM گویای این است که در اکثر آیتم‌ها (حجم دوره، منابع، روش‌های ارزشیابی، فرجه آزمون‌ها، محتوای آزمون‌ها، ترتیب ارائه Packageها، حجم واحدها، ترتیب ارائه دروس عملی و اطلاع‌رسانی) رضایت دانشجویان از برنامه قدیم بیشتر بوده است.. دانشجویان کار آموزی درباره تغییرات اعمال شده نظر موافقی داشته‌اند. میانگین معدل علایم و نشانه‌ها با پاتوفیزیولوی بیماری‌ها در ICM جدید افزایش ‌اندکی را نشان می‌دهد که البته از نظر آماری معنادار نیست فراوانی افتاده‌ها از 18 نفر واحد افتاده در یک دوره از ICM قدیم به 10 نفر- واحد افتاده در یک دوره ICM جدید رسیده است. نتیجه‌گیری: در مجموع این مطالعه نتایج یک ارزشیابی برنامه آموزشی را نشان می‌دهد. با توجه به پیچیدگی‌هایی که در بازبینی و ارزشیابی برنامه‌های آموزشی وجود دارد، این مطالعه می‌تواند راه‌گشای سایر پژوهش‌های مشابه و تاثیرگذار در برنامه‌ریزی‌های آتی و تصمیم‌گیری‌های مسؤولان باشد. %> http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1458-fa.pdf %P 839-850 %& 839 %! %9 Original research article %L A-10-534-2 %+ %G eng %@ 1608-9359 %[ 2011