AU - Dadgostarnia, Mohammad AU - Changiz, Tahereh AU - Vafamehr, Vajeheh TI - Constructing A Clinical Curriculum Evaluation Tool Based On Community Orientation Strategy (A Guide For Application) PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJME JN - IJME VO - 10 VI - 5 IP - 5 4099 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1455-fa.html 4100 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1455-fa.pdf SO - IJME 5 AB  - مقدمه: مدل SPICES رویکردی است که در طراحی، بررسی و بازبینی برنامه‌های درسی استفاده می‌شود. مطالعات اندکی معیارهای SPICES در ارزشیابی برنامه درسی را توصیف نموده‌اند. هدف مطالعه تهیه ابزار ارزشیابی برنامه درسی پزشکی بر اساس استراتژی جامعه‌نگری از الگوی SPICES می‌باشد. روش‌ها: این مطالعه توسعه‌ای 2 فاز داشت. فاز اول مدل‌سازی مفهومی و تهیه ابزار بود که توسط مرور متون و تشکیل گروه‌های متمرکز انجام گرفت. روایی صوری و محتوایی توسط متخصصان آموزشی و پایایی با α کرونباخ بررسی گردید. فاز دوم استفاده از پرسشنامه برای ارزشیابی دوره کارآموزی داخلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بود. فراوانی انتخاب گزینه‌ها توسط دانشجویان، موقعیت هر مؤلفه بر روی پیوستار را مشخص نمود. نتایج: دوره کارآموزی داخلی در مؤلفه‌های منابع، روش‌های یاددهی یادگیری، نوع بیماری‌ها، رویکرد‌های تشخیصی درمانی، مدیریت و سازمان‌دهی دوره، ارزیابی دانش، ارزیابی مهارت و سطح مراقبت در آزمون‌ها در انتهای سنتی پیوستار جامعه‌نگری است. تدریس رویکردهای پیشگیری و بازتوانی خارج از انتهای چپ پیوستارها بود. تنها تدریس مهارت‌های عملی به صورت جامعه‌نگر می‌باشد. نتیجه‌گیری: چنین ارزشیابی نه تنها موقعیت کنونی این دانشکده‌ها را بر روی پیوستارها روشن می‌نماید، بلکه چشم‌انداز آینده دانشکده‌ها را نیز می‌نمایانند CP - IRAN IN - (*) Associate professor, Medical Education Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. LG - eng PB - IJME PG - 755 PT - Original research article YR - 2011