%0 Journal Article %A Boroumand Rezazadeh, Mahnaz %A Shamel Rostami, Mohammad %A Khadem-Rezaiyan, Majid %A Mohammadi, Mohammad %A Mousavi, Seyed Reza %A Ranjbar, Esmaeil %T Examining Professionalism In Medical Assistants %J Iranian Journal of Medical Education %V 23 %N 0 %U http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5580-fa.html %R DOI: 10.48305/23.38 %D 2023 %K professionalism, excellence, respect, honor, medical education, %X مقدمه: حرفه‌ای‌گرایی پایه اعتمادی است که رابطه پزشک - بیمار بر آن بنا می‌شود. آموزش حرفه‌ای‌گرایی، بخشی ضروری از برنامه آموزشی دستیاران بالینی است. هدف از این مطالعه سنجش سه بعد حرفه‌ای‌گرایی ابعاد شامل احترام، شرافت و تعالی در بین دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. روش‌ها: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی و به روش نمونه‌گیری در دسترس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در بخش‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. در این پژوهش، ۱۰۸ دانشجوی رشته‌های تخصصی پزشکی شرکت نمودند. ابزار این مطالعه پرسشنامه ABIM (American Board of Internal Medicine) بود که اعتبار و پایایی آن طبق مطالعه آرامش و همکاران بررسی و تایید شده است. پاسخ به سؤالات بر اساس مقیاس لیکرت از صفر (هیچگاه) تا ۱۰ (همیشه) است. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از شاخص‌های آماری توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: نمرات کسب شده شرکت‌کنندگان در حیطه تعالی ۱/۵۴± ۵/۹۵، در حیطه شرافت ۱/۷۵±۷/۶۸ و در حیطه احترام ۱/۶۷±۶/۹۶ بود که در حد متوسط رو به بالا است. میانگین نمره کل پرسشنامه در تمامی افراد مورد مطالعه ۱/۴۰ ± ۶/۸۸ از ۱۰ نمره گزارش گردید. نتیجه‌گیری: با توجه به سطح نمرات کسب شده در مقوله حرفه‌ای‌گرایی به نظر می‌رسد که نیاز به برنامه‌ریزی آموزشی مناسب‌تری جهت ارتقای آن در میان دستیاران تخصصی وجود دارد. این مسأله به ویژه در حوزه تعالی ضروری تر است. تازه‌های تحقیق مهناز برومندرضازاده: Google Scholar %> http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5580-fa.pdf %P 38-45 %& 38 %! %9 Original research article %L A-10-4796-1 %+ Department of Anatomy and Cell Biology, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran %G eng %@ 1608-9359 %[ 2023