AU - Panahi Far, Sajjad AU - Maheri, Zhila TI - An Investigation into Motivational Interview Training on Cognitive Regulation and Students’ Academic Engagement PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJME JN - IJME VO - 21 VI - 0 IP - 0 4099 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5286-fa.html 4100 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5286-fa.pdf SO - IJME 0 AB  - مقدمه: مصاحبه انگیزشی روشی مراجعه محور به منظور افزایش انگیزه درونی برای تغییر دوسوگرایی است. نظم‌جویی شناختی هیجان و درگیری تحصیلی با انگیزش مرتبط و از مشکلات دانشجویان دارای افت تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مصاحبه انگیزشی بر نظم‌جویی شناختی هیجان و درگیری تحصیلی دانشجویان بود. روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه‌ی آماری پژوهش تمامی دانشجویان با افت تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال- تحصیلی 99-1398 بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 30 نفر از دانشجویانی که دارای افت تحصیلی بودند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارده شدند. پرسشنامه‌های استاندارد نظم‌جویی شناختی هیجان و درگیری تحصیلی به عنوان پیش‌آزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد. آموزش مصاحبه انگیزشی روی گروه آزمایش در 8 جلسه اعمال شد. در پایان این دوره هر دو گروه پرسشنامه‌های فوق را به عنوان پس‌آزمون تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: یافته‌های توصیفی میانگین (انحراف معیار) در متغیر نظم‌جویی شناختی در مرحله‌ی پیش آزمون گروه آزمایش 72/5±23/51 و پس آزمون 59/5±12/75). (38/14, F=002/0(P= و در متغیر درگیری تحصیلی در مرحله‌ی پیش آزمون گروه آزمایش 89/5±33/75 و پس آزمون گروه آزمایش 68/5±46/96 به دست آمد (79/12, F=002/0(P=. نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی آموزش مصاحبه انگیزشی پیشنهاد می‌شود در جهت بهبود وضعیت تحصیلی، نظم‌جویی شناختی هیجان دانشجویان استفاده گردد. CP - IRAN IN - PhD student in Family Counseling, Sanandaj Islamic Azad University, Sanandaj, Iran. Email: zhila.maheri@gmail.com LG - eng PB - IJME PG - 443 PT - Original research article YR - 2021