%0 Journal Article %A Majnooni, Azar %A Hosseinzadeh Davarzani, Mohammad %A Afshar, Leila %T Comparing the Ethical Sensitivity of Medical Residents with Surgical Residents of SBMU in 2016-17 %J Iranian Journal of Medical Education %V 20 %N 0 %U http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5063-fa.html %R %D 2020 %K Ethical Sensitivity, Internal Medicine Residents, Surgery Residents, %X مقدمه: حساسیت اخلاقی مهم‌ترین جزء صلاحیت اخلاقی و یکی از مهارت‌های مورد انتظار از فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی است. این مطالعه با هدف بررسی میزان حساسیت اخلاقی دستیاران داخلی و جراحی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1396 انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه مقطعی- توصیفی، 218 نفر از دستیاران رشته‌های داخلی و جراحی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به روش خوشه‌ای تصادفی وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها نسخه فارسی پرسشنامه حساسیت اخلاقی لوتزن (LUTZEN) بودکه روایی و پایایی آن قبلا تأیید شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون تی تست استفاده شد. نتایج: حساسیت اخلاقی در 69% دستیاران متوسط، 18% کم و در 13% زیاد بود. میانگین حساسیت اخلاقی بین دستیاران داخلی و جراحی 18/65 (از مجموع100 نمره) بود. حساسیت اخلاقی دستیاران داخلی سال اول و آخر به ترتیب 53/7±72/66 و 06/11±70/66 بود (24/0=p). حساسیت اخلاقی دستیاران جراحی سال اول و آخر به ترتیب 60/12±04/64 و 55/10±47/63 بود (41/0=p). حساسیت اخلاقی دستیاران سال اول داخلی و جراحی، 29/11±87/64 و حساسیت اخلاقی دستیاران سال آخر داخلی و جراحی، 78/10±70/64 بود (72/0=p). نتیجه‌گیری: یافته­ها نشان داد میزان حساسیت اخلاقی دستیاران در حد متوسط بود و در طول تحصیل در دانشگاه کاهش داشته است و بخش محل خدمت بر میزان حساسیت اخلاقی تأثیر دارد، لذا بازنگری برنامه آموزشی دستیاران و مداخله آموزشی پیشنهاد می‌گردد. %> http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5063-fa.pdf %P 418-424 %& 418 %! %9 Original research article %L A-10-4295-1 %+ Shahid Beheshti Medical University %G eng %@ 1608-9359 %[ 2020