AU - Pejman Sani, Mahnaz AU - Mohebbi, Niayesh AU - Etesam, Farnaz AU - Sohrabpour, Amir Ali AU - ّFatehi, Farzad TI - Burnout, Depression, and Anxiety in Teaching Professors of an Educational Hospital of Tehran University of Medical Sciences PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJME JN - IJME VO - 20 VI - 0 IP - 0 4099 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5066-fa.html 4100 - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5066-fa.pdf SO - IJME 0 AB  - مقدمه: فرسودگی شغلی در اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌تواند منجر به کاهش عملکرد استادان و در نتیجه اختلال در فعالیت‌های آموزشی آنها شود. لذا این مطالعه با هدف بررسی فرسودگی شغلی، اضطراب و افسردگی در اعضای هیأت‌علمی بالینی یکی از بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که از مهر ماه تا دیماه 1397 در بیمارستان دکتر شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. برای جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلش(Maslach) و مقیاس بالینی اضطراب و افسردگی Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) که روایی و پایایی آن قبلا در ایران تایید شده، استفاده شد و توسط 123 نفر از اعضای هیأت‌علمی بیمارستان شریعتی تکمیل شد. جهت تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و آزمون X2، T-Test، آزمون ANOVA و اسپیرمن استفاده شد. نتایج: تعداد44 نفر (8/35%) دچار فرسودگی شغلی بودند. در رابطه با اضطراب 4 نفر (3%) غیر‌طبیعی و 32 نفر (26%) مرزی بودند. همچنین 4 نفر (2/3%) از نظر افسردگی غیر‌طبیعی و 12 نفر (8/9%) مرزی بودند. بین نوع هیأت‌علمی و اختلال عملکرد فردی ارتباط معنادار مشاهده شد (24/12=X2 و 02/0=p). ‌اضطراب در افراد مجرد به طور معنادار بیش‌تر بود (046/0=p). همچنین اضطراب در افراد با همکاری پاره وقت بالاتر بود (03/0=p). نتیجه‌گیری: با توجه به بروز بالای فرسودگی شغلی در اعضای هیأت‌علمی و تأثیر منفی آن بر آموزش دانشجویان علوم پزشکی، توصیه می‌شود راه‌کارهای عملی توسط نهادهای ذیربط جهت بهبود وضعیت استادان اندیشیده شود. همچنین نیاز است مطالعات مشابه با حجم بالاتر در دانشگاه‌های مختلف انجام شود. CP - IRAN IN - () Associate Professor of Neurology, Medical Education Research Centre, Shariati Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. LG - eng PB - IJME PG - 239 PT - Original research article YR - 2020