TY - JOUR T1 - Exploring the Important elements in the evaluation of the thesis supervisor of medical students: A qualitative research TT - تبیین عناصر مهم در ارزیابی استاد راهنمای پایان‌نامه دانشجویان علوم پزشکی: یک پژوهش کیفی JF - IJME JO - IJME VL - 21 IS - 0 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5295-fa.html Y1 - 2021 SP - 359 EP - 369 KW - Evaluation KW - Supervisor KW - Thesis KW - Medical students N2 - مقدمه: ارزیابی استاد راهنمای پایان‌نامه دانشجویان یکی از موضوعات بسیار مهم در ارتقای سطح علمی و پژوهشی دانشجویان است که کم‌تر به آن توجه شده است. این مطالعه با هدف شناسایی اجزا و عناصر ابزار ارزیابی استاد راهنمای پایان‌نامه دانشجویان علوم پزشکی صورت پذیرفت. روش‌ها: این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای متعارف در سال 1400 در دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد. جهت انجام مطالعه، پس از مرور مقالات و متون موجود، سؤالات راهنمای مصاحبه در یک جلسه بحث گروهی با مشارکت تیم تحقیق طراحی گردید. داده‌ها با استفاده با مصاحبه ساختارمند (به صورت الکترونیک) و بحث گروهی با اساتید و دانشجویان، به روش نمونه‌گیری هدف‌مند از ذی‌نفعان گردآوری گردید. جهت تحلیل داده‌ها، از مراحل پیشنهادی لادمن و گرانهیم (Lundman & Graneheim) استفاده شد. نتایج: در این پژوهش 22 نفر از اعضای هیأت‌علمی و 10 نفر از دانشجویان مشارکت داشتند. از تحلیل داده‌ها گردآوری شده، 260 کد اولیه حاصل شد و پس از تحلیل نهایی در جلسات بحث گروهی، 50 کد در قالب سه طبقه دسته‌بندی شد. تعداد 9 کد در طبقه «توانمندی استاد راهنما »، تعداد 15 کد در طبقه «اخلاق عمومی» و تعداد 26 کد در طبقه «اخلاق حرفه‌ای» به دست آمد. نتیجه‌گیری: در این پژوهش 50 عامل اصلی به عنوان عناصر و اجزاء ابزار ارزشیابی استاد راهنمای پایان‌نامه دانشجویان شناسایی شد، که می‌تواند در فرآیند ارزشیابی اساتید مورد استفاده قرار گیرد. M3 ER -