TY - JOUR T1 - Explanation of academic vitality and motivation of students based on their perception of the learning environment in Birjand University of Medical Sciences TT - تبیین سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آنان از محیط یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند JF - IJME JO - IJME VL - 16 IS - 0 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3884-fa.html Y1 - 2016 SP - 222 EP - 231 KW - Academic vitality KW - academic motivation KW - hidden curriculum KW - students’ perception of learning environment. N2 - مقدمه: محیط یادگیری نقش مهمی در فرایند یاددهی و یادگیری ایفا می‌نماید. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر ادراک دانشجویان از محیط یادگیری بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی آنان در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 1394- 1393 طراحی و اجرا گردید. روش‌ها: دراین پژوهش توصیفی همبستگی، جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تشکیل دادند که بر اساس جدول مورگان و به شیوه خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای تعداد 269 آزمودنی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های استاندارد شده ادراک از محیط یادگیری، سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از رگرسیون ساده و چندگانه استفاده شد. نتایج: یافته‌ها نشان داد ادراک دانشجویان از محیط یادگیری پیش‌بینی‌کننده سرزندگی تحصیلی آنان است (035/0 R2= ، 188/0R= ،01/0>p). بر اساس ضرایب رگرسیونی، مؤلفه‌های ادراک از توانایی علمی خود (01/0=p) و ادراک از جو آموزشی (01/0=p) نقش معناداری در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان داشت. ادراک دانشجویان از محیط یادگیری در سطح معناداری قادر به پیش‌بینی انگیزش تحصیلی آنان است (06/0 R2= ، 24/0R= ،01/0>p). طبق محاسبه‌ی ضرایب رگرسیونی، مؤلفه‌های ادراک از یادگیری (04/0=p) و ادراک از مدرسین (03/0=p) نقش معناداری در پیش‌بینی انگیزش تحصیلی دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش در خصوص نقش ادارک از محیط یادگیری در پیش‌بینی سرزندگی و انگیزش تحصیلی، توجه به نقش محیط آموزشی و متناسب‌سازی آن بسیار مهم می‌نماید. M3 ER -