%0 Journal Article %A Adib-Hajbaghery, Mohsen %A Karimi, Hosein %T Methods of Teaching Electrocardiogram: Which One Is the Best? %J Iranian Journal of Medical Education %V 16 %N 0 %U http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3909-fa.html %R %D 2016 %K Education, teaching method, electrocardiogram, lecture, %X مقدمه: روش‌های زیادی برای آموزش تفسیر نوار قلب مطرح شده است، اما این که کدام روش بهتر است جای بحث دارد. این مطالعه با هدف بررسی روش‌های آموزش تفسیر نوار قلب و معرفی مؤثرترین روش‌ها انجام شد. روش‌ها: این مطالعه به صورت مروری انجام شد و پایگاه‌های PUBMED، Science direct، SID و IranMedex جستجو شد. مقالات از سال 2000 تا 2015 با استفاده از کلید واژه‌های Teaching Method، Electrocardiogram interpretation، روش‌های تدریس، تفسیر ECG، تفسیر الکتروکاردیوگرام جستجو شد. در نهایت از بین 45 مقاله، 16 مقاله جهت تحلیل استفاده شد. نتایج: مقالات در سه دسته روش‌های شایع تدریس الکتروکاردیوگرام، تأثیر روش سخنرانی و نقش برنامه‌های کامپیوتری در یادگیری الکتروکاردیوگرام، خلاصه شد. یافته‌ها نشان داد روش‌های مختلف سخنرانی، کارگاه، خودآموزی با هندبوک، اینترنت و برنامه‌های کامپیوتری برای یاددهی تفسیر الکتروکاردیوگرام استفاده می‌شود. روش تدریس سخنرانی بیش‌تر از بقیه روش‌ها استفاده می‌شود، اما تأثیر کمی نسبت به بقیه روش‌ها مانند کارگاه و نرم‌افزار کامپیوتری دارد، سابقه کار در بخش‌های قلب، تأثیر زیادی در یادگیری تفسیر نوار قلب دارد. نتیجه‌گیری: بهتر است از سخنرانی در تلفیق با سایر روش‌هایی مانند استفاده از نرم‌افزار آموزشی و بحث گروهی در آموزش تفسیر نوار قلب استفاده شود تا دانشجویان فعالانه‌تر در فرایند آموزش شرکت کنند. %> http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3909-fa.pdf %P 21-30 %& 21 %! %9 Review article %L A-10-344-111 %+ Kashan University of medical sciences %G eng %@ 1608-9359 %[ 2016