@ARTICLE{Adib-Hajbaghery, author = {Adib-Hajbaghery, Mohsen and Rafiee, Saeedeh and }, title = {Comparing the Effectiveness of Group Discussion and Lecture Methods on the learning of medical sciences students: A Review Study}, volume = {16}, number = {0}, abstract ={مقدمه: مطالعات متعددی به مقایسه سخنرانی با بحث گروهی پرداخته­اند و نتایج متفاوتی را گزارش نموده‌اند. به دلیل نقش مطالعات مروری در فراهم آوردن شواهد معتبر پژوهشی، این مطالعه مروری با هدف مقایسه اثر روش‌های سخنرانی و بحث گروهی بر یادگیری دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی انجام شد. روش‌ها: مطالعه به صورت مروری انجام شد. جهت یافتن مقالات از پایگاه‌های SID، Iran Medex، Magiran، PubMed ، Sience Direct و Google Scholar استفاده شد. جستجوی مقالات اصیل در بازه زمانی 2000 تا 2015 با کلید واژه‌های انگلیسی Teaching, Small Group discussion, Lecture, Discussion, student centered و کلید واژه‌های فارسی روش تدریس، سخنرانی، بحث گروهی، دانشجو محور، انجام شد. در جستجوی اولیه 65 مقاله پیدا شد که از بین آنها 15 مقاله مربوط به موضوع، وارد مرور نهایی شد. نتایج: همه مطالعات مرور شده به مقایسه سخنرانی و بحث گروهی پرداخته ‌بودند، اما دارای طراحی‌های متنوعی بودند. در همه مطالعات، نمرات امتحانی دانشجویان مبنای قضاوت درباره یادگیری قرار گرفته بود. در 9 مطالعه نمرات دانشجویان در روش بحث گروهی بالاتر از روش سخنرانی بود. تنها در یک مطالعه سخنرانی نمرات بالاتری به همراه داشت و در سه مطالعه تفاوتی بین دو روش به دست نیامد. چهار مطالعه رضایت دانشجویان را نیز بررسی نموده بود و سه مطالعه گزارش دادند که رضایت از بحث گروهی بیش‌تر بوده است. نتیجه‌گیری: بحث گروهی در مقایسه با روش سخنرانی یادگیری بهتری را به همراه داشته است. بنابراین از این شیوه می‌توان در تلفیق با سخنرانی جهت افزایش یادگیری دانشجویان بهره برد. }, URL = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3883-fa.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3883-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, doi = {}, year = {2016} }