TY - JOUR JF - IJME JO - Iranian Journal of Medical Education VL - 16 IS - 0 PY - 2016 Y1 - 2016/4/01 TI - Determining Students’ Profiles of Myers-Briggs Personality Types and its Correlation with Academic Achievement at Tabriz University of Medical Sciences TT - تعیین نیم‌رخ تیپ‌های شخصیت مایرز/بریگز دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و بررسی رابطه آن با پیشرفت تحصیلی N2 - مقدمه: مرور مطالعات نشان داد تاکنون پژوهش‌های متعددی درحیطه‌ی تعیین شخصیت و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی انجام گردیده است، اما در هیچ مطالعه‌ای ارتباط تیپ‌های شخصیت مایرز/بریگز با پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار نگرفته است. لذا این پژوهش با هدف تعیین نیم‌رخ شخصیتی مایرز/بریگز و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گردید. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی -همبستگی جامعه آماری شامل کلیه‌ی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 93-1394 بود. حجم نمونه 150نفر تعیین گردید. روش نمونه‌گیری از نوع غیراحتمالی (در دسترس) بود. ابزار پژوهش سیاهه تیپ‌شناسی مایرز/بریگز (فرمM) و معدل تحصیلی بود. داده‌ها با روش‌های آماری ماتریس همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: رایج‌ترین تیپ شخصیتی در میان دانشجویان شرکت کننده در این پژوهش، تیپ شخصیتی برون‌گرای شمی عقلانی قضاوت‌گرا (ENTJ)، با فراوانی7/22درصد و نادرترین تیپ شخصیتی، درون‌گرای شمی احساسی ملاحظه‌گرا (INFP)، با فراوانی7/0درصد بود. برون‌گرایی با پیشرفت تحصیلی ارتباط معنادار معکوس نشان داد (011/0, p= 207/0r=). تحلیل رگرسیون نشان داد درون‌گرایی، 4درصد پراکندگی پیشرفت تحصیلی را تبیین می‌نماید. نتیجه‌گیری: بر طبق یافته‌های پژوهش، شخصیت یکی از ابعاد اساسی در رشد انسان است و نقش محوری در موفقیت فرد دارد. لذا باید نوع تیپ شخصیت یادگیرنده را در برنامه‌ریزی‌های تحصیلی گنجاند. SP - 494 EP - 503 AU - Poursaberi, Roghayyeh AD - , Payame Noor University KW - Personality profile KW - Myers/Briggs KW - academic achievement UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4103-fa.html ER -