TY - JOUR T1 - Letter to editor: Report of medical education panel in TT - گزارش پانل آموزش پزشکی "شانزدهمین کنگره ملی و ششمین کنگره بین المللی دانشجویان علوم پزشکی کشور" زنجان - شهریور JF - IJME JO - IJME VL - 15 IS - 0 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3936-fa.html Y1 - 2015 SP - 569 EP - 570 N2 - کنگره سراسری دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، در سال‌های اخیر با توجه به افزوده شدن رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه‌های آزاد به کنگره دانشجویان علوم پزشکی تمام دانشگاه‌های کشور تبدیل شده است. از میان 1782 مقاله دریافتی درشانزدهمین کنگره ، 1425 مقاله به منظور بررسی به داوران دانشجو و عضو هیأت‌علمی ارسال گردید که از مجموع این تعداد 564 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت، که به صورت سخنرانی، گزارش کوتاه و پوستر طی 3 روز و در 7 پانل مختلف ارائه و بررسی گردید. پانل پژوهش در آموزش پزشکی که به صورت ادغام شده با پانل تحقیقات نظام سلامت در روز پایانی کنگره (20 شهریور ماه) و به مدت دو ساعت (10-8 صبح) برگزار گردید، در مجموع حدود 10 درصد از کل مقالات ارسال شده به کنگره را تشکیل ‌داد. از این تعداد 5/3% مربوط به مقالات حیطه پژوهش در آموزش پزشکی بود و نزدیک به 6% را تحقیقات نظام سلامت تشکیل داد. هر مقاله پس از کورسازی و انتخاب حیطه جهت بررسی به سه داور دانشجو (منتخب از بین متقاضیان بر مبنای رزومه پژوهشی و دوره آموزشی) و یک داور هیأت‌علمی ارسال شد که از ماکزیمم نمره 85 قابل کسب از چک‌لیست داوری مقالات مصوب دبیرخانه دائمی، مقالات حیطه آموزش پزشکی با کسب میانگین نمره 3/40 بود( بالاترین درصد مقالات در حیطه علوم بالینی، علوم پایه و پرستاری و مامایی بود)، ودر حیطه تحقیقات نظام سلامت با کسب میانگین 2/44 به ترتیب حائز رتبه‌های 14 و 6 در بین حیطه‌های یازده‌گانه شد. کسب این نمره نسبتاً نامطلوب به دو علت بود، علت اول علوم بالینی وعلوم پایه محور بودن چک‌لیست‌ها بود؛ به طوری که نمرات فرض شده برای هر قسمت متناسب با اهمیت آن بخش در پژوهش‌های بالینی و پایه پزشکی بود و نکته دیگر نمره حداکثری کم‌تر (75نمره) چک‌لیست‌های مقالات مروری است که البته بسیاری از مقالات آموزش پزشکی و تحقیقات نظام سلامت در این حیطه جای گرفته بود. علت دیگر این که با توجه به عدم تمایل دانشجویان رشته آموزش پزشکی در همکاری به عنوان داور در بررسی مقالات از دانشجویان رشته‌های مرتبط مانند آموزش بهداشت، سیاست‌گزاری نظام سلامت، پزشکی اجتماعی، بهداشت عمومی و آموزش پرستاری به عنوان داوران دانشجویی بهره برده شد. البته وضعیت در داوری هیأت‌علمی نیز به همین صورت بود به طوری که به جز یک داور عضو هیأت‌علمی با رشته آموزش پزشکی، از داورانی با تخصص آموزش بهداشت، آموزش پرستاری و پزشکی اجتماعی جهت بررسی مجدد مقالات دو حیطه آموزش پزشکی و تحقیقات نظام سلامت بهره برده شد. پس از بررسی و رتبه‌بندی میانگین نمرات، در مجموع 8 مقاله به صورت سخنرانی برای ارائه در پانل آموزش پزشکی و تحقیقات نظام سلامت برگزیده شد. از این تعداد دو مورد طراحی و ارزیابی نرم‌افزار آموزشی، سه مورد ارزیابی اثربخشی آموزش، یک مورد آموزش مهارت‌های ارتباط با بیمار و دو مورد مقالات ارزیابی سیستم بهداشت و درمان که در حیطه تحقیقات نظام سلامت قرار ‌گرفت. در این پانل همچنین تعداد 26 مقاله برای ارائه به صورت پوستر انتخاب شد، که از این تعداد سه مورد به بررسی نظرات دانشجویان پیرامون عوامل آموزشی، شش مورد در مورد ارزیابی نحوه و اثربخشی شیوه‌های آموزش، سه مورد به طراحی و ارزیابی نرم‌افزار، سه مورد به بررسی علل افت تحصیلی، یک مورد به اثربخشی آموزش الکترونیک و یک مورد به بررسی نظام آموزش کشور پرداخته بود. بقیه مقالات (9 مورد) به تحقیقات نظام سلامت اختصاص داشت که اغلب به بررسی تأثیر تغییرات طرح تحول نظام سلامت و ارجاع پرداخته بودند. به نظر می‌رسد تشویق و حمایت دانشجویان در انجام پژوهش های آموزشی توسط مراکزمطالعات و توسعه آموزش پزشکی و نیز دفاتر توسعه آموزش در دانشکده ها و اساتید هیات علمی می‌تواند در توسعه این گونه فعالیت‌ها مؤثر باشد. M3 ER -