TY - JOUR JF - IJME JO - Iranian Journal of Medical Education VL - 14 IS - 9 PY - 2014 Y1 - 2014/12/01 TI - A comparison of Individual and Peer Educational Methods on Quality of life in patients with heart failure TT - مقایسه شیوه آموزشی فردی و همتا بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلب N2 - مقدمه: نارسایی قلبی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است که با کاهش کیفیت زندگی همراه است. با توجه به نقش مثبت آموزش در ارتقای کیفیت زندگی، یافتن یک روش آموزشی مناسب در بهبود کیفیت زندگی این بیماران حائز اهمیت است. این مطالعه باهدف مقایسه دو شیوه آموزشی فردی و همتا بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلب انجام یافته است. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 92 در بیمارستان اکباتان دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گرفت. 64 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی به صورت تصادفی به دو گروه آموزش فردی و همتا (هر گروه 32 نفر) تقسیم شدند. بعد از آماده کردن گروه همتا، 4 جلسه آموزشی توسط افراد همتا برای گروه همتا در طول یک ماه اجرا شد. آموزش فردی توسط پژوهشگر به مدت 15 تا 20 دقیقه صورت گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها ازترجمه پرسشنامه فرانس و پاورس بود که جهت کیفیت زندگی بیماران قبل، بلافاصله بعد، یک ماه بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل گردید. جهت تحلیل یافته‌ها از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی (تی مستقل، من ویتنی، کای دو) استفاده شد نتایج: میانگین نمره کیفیت زندگی قبل از مداخله در هر دو گروه همتا و فردی تفاوت معناداری نداشت (12/ 0=p). بلافاصله بعد از اجرای مداخله میانگین کل کیفیت زندگی در هر دو گروه همتا و فردی به ترتیب 1/10±1/142 و 9/10±147 از مجموع200 بود و تفاوت میانگین‌ها معنادار بود (039/0, p= 10/2t=). نتایج یک ماه بعد از مداخله در هر دو گروه همتا و فردی به ترتیب 6/7±6/170، 8/10±8/132 که این تفاوت نیز معنادار بود (0001/0, p= 11/16t=) بود. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که هر دو شیوه آموزشی منجر به افزایش کیفیت زندگی می‌گردد اما تأثیر شیوه آموزش همتا در طولانی مدت بیش‌تر است. SP - 767 EP - 776 AU - Borzou, Reza AU - Bayat, Zahra AU - Salvati, Mohsen AU - Soltanian, Ali reza AU - Homayounfar, Shahram AD - Instructor, Department of Medical-surgical Nursing, Chronic Diseases (home care) Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran. E-mail:(borzou@umsha.ac.ir) KW - Peer education KW - individual education KW - heart failure KW - quality of life. UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3334-fa.html ER -