RT - Journal Article T1 - Investigating Environmental Health Engineering Graduates’ viewpoints about the Conformity Rate of the curriculum with Their Professional Needs in Chaharmahal and Bakhtiari Province JF - IJME YR - 2014 JO - IJME VO - 14 IS - 9 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3317-fa.html SP - 787 EP - 795 K1 - Curriculum K1 - professional needs K1 - environmental health K1 - graduates AB - مقدمه: ارزیابی میزان انطباق محتوی برنامه‌های آموزشی با نیاز‌های شغلی و حرفه‌ای موجب شناسایی نقاط ضعف این برنامه‌ها شده و امکان اصلاح و بازنگری را فراهم می‌سازد. هدف این مطالعه بررسی دیدگاه دانش‌آموختگان رشته کارشناسی مهندسی بهداشت محیط در مورد میزان انطباق سر فصل‌های دوره با نیازهای شغلی آنان در استان چهارمحال و بختیاری بود. روش‌ها: این مطالعه توصیفی – مقطعی در سال 1392 بر روی 100 نفر از دانش‌آموختگان رشته مهندسی بهداشت محیط انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق‌ساخته بود که مشتمل بر دوبخش مشخصات فردی (7 سؤال) و سؤالات مربوط به تمام دروس تخصصی (42 سؤال) بود که با مقیاس رتبه‌ای سه نقطه‌ای (کم، متوسط، زیاد) مورد پرسش قرار گرفت. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از آمارتوصیفی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: دروسی همچون بازرسی و کنترل موادغذایی نظری و عملی، مواد زائد جامد، گندزداها و تصفیه آب با 5/72%، 2/67%، 2/56٪، 55٪، 8/53٪ با اولویت زیاد به عنوان کاربردی‌ترین دروس مشخص شد و بیانگر بیش‌ترین تناسب این درس‌ها بانیازهای شغلی است. دروس نقشه‌کشی، مکانیک سیالات، هیدرولیک، موتور تلمبه، فاضلاب صنعتی با 2/66٪، 8/58٪، 5/57٪، 3/56٪، 2/51٪ با اولویت کم به عنوان دروسی با کم‌ترین تطابق با نیاز شغلی مشخص شد. نتیجه‌گیری: نیاز‌های حرفه‌ای دانش‌آموختگان رشته مهندسی بهداشت محیط در سر فصل‌های دوره به طور کامل پوشش داده نمی‌شود. لزوم تغییر در برنامه‌های آموزشی و فراهم نمودن تمهیدات لازم به منظور دستیابی به اهداف، نیازهای شغلی، حرفه‌ای و تربیت نیروی انسانی ماهر و مولد ضروری به نظر می‌رسد. LA eng UL http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3317-fa.html M3 ER -