TY - JOUR JF - IJME JO - Iranian Journal of Medical Education VL - 14 IS - 7 PY - 2014 Y1 - 2014/10/01 TI - The Relationship between Academic Self-Efficacy and Psychological Well-Being, Family Cohesion, and Spiritual Health Among Students of Kharazmi University TT - رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با بهزیستی روانشناختی، انسجام خانواده و سلامت معنوی در دانشجویان دانشگاه خوارزمی N2 - مقدمه: خودکارآمدی تحصیلی دلالت بر باور یک فرد به توانایی‌هایش در دستیابی به اهداف و فعالیت‌های آموزشی دارد،که شکل‌گیری آن متأثر از عوامل مختلفی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با بهزیستی روانشناختی، انسجام خانواده و سلامت معنوی در دانشجویان دانشگاه خوارزمی انجام شد. روش‌ها:‌ این مطالعه یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویانی است که در سال تحصیلی 93-1392 در دانشگاه خوارزمی مشغول به تحصیل بودند. نمونه‌ای به حجم 343 نفر از دانشجویان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های بهزیستی روانشناختی ریف (Ryff)، مقیاس انسجام سازمان یافته خانواده فیشر (Fischer)، مقیاس سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (Palutzian & Ellison) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن (Owen & Froman) که هر چهار مقیاس از پایایی و روایی قابل قبول برخوردارند، استفاده شد. به منظور تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چند متغیره و روش آماری تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج: همبستگی پیرسون نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی با متغیرهای بهزیستی روانشناختی(371/0=r)، انسجام خانواده (351/0=r) و سلامت معنوی (468/0=r) همبستگی مثبت و معنادار دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای بهزیستی روانشناختی، انسجام خانواده و سلامت معنوی به طور معنادار قادر به تبیین 28/0 از واریانس خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان بود. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که متغیرهای پیش‌بین به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر متغیر خودکارآمدی تحصیلی تأثیر می‌گذارد. نتیجه‌گیری: یافته‌های این تحقیق از اهمیت متغیرهای سلامت معنوی، انسجام خانواده و بهزیستی روانشناختی در پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه خوارزمی حمایت می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد برگزاری دوره‌های آموزشی جهت خودباوری و رشد باورهای خودکارآمدی تحصیلی با توجه به تفاوت‌های فردی دانشجویان در زمینه‌های پیش‌گفت مفید است. SP - 581 EP - 593 AU - Asghari, Farhad AU - Saadat, Sajjad AU - Atefi Karajvandani, Setareh AU - Janalizadeh Kokaneh, Sahar AD - () Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran. Email: farhad.asghari@gmail.com KW - Psychological well-being KW - family cohesion KW - spiritual health KW - academic self-efficacy KW - academic achievement UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3250-fa.html ER -