RT - Journal Article T1 - Prediction of Nursing Students’ Subjective Well-being based on Mindfulness and Self-compassion JF - IJME YR - 2016 JO - IJME VO - 16 IS - 0 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4025-fa.html SP - 273 EP - 282 K1 - Increased mindfulness and self-compassion can be used to enhance nursing students’ subjective well-being as well as to improve their life satisfaction. AB - مقدمه: بهزیستی ذهنی یکی از سازه‌های مهم بهداشت روان است که شناسایی عوامل تأثیرگذار در آن از اهمیت شایانی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر پیش­بینی بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری بر اساس ذهن آگاهی و شفقت‌ورزی به خود است. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی همبستگی، 250 دانشجوی پرستاری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد در سال تحصیلی 1394با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. جهت گردآوری داده­ها سه مقیاس روا و پایا شامل بهزیستی ذهنی(مولوی) و ذهن آگاهی بائر(Baer) و شفقت‌ورزی به خود نف (Neef) مورد استفاده قرار گرفت . تحلیل داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج: یافته‌ها نشان داد که بین ذهن­آگاهی و شفقت‌ورزی به خود با بهزیستی ذهنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن است که متغیرهای ذهن­آگاهی و شفقت‌ورزی به خود نقش معناداری در تبیین واریانس بهزیستی ذهنی دارند و در مجموع 31 درصد واریانس بهزیستی ذهنی را پیش‌بینی می‌کند. ضرایب استاندارد بین ذهن آگاهی و بهزیستی ذهنی (001/0, p< 182/0=β) و ذهن آگاهی و شفقت‌ورزی به خود (001/0, p<145/0=β) به دست آمد. این یافته‌ها نشان‌دهنده این موضوع است که ذهن آگاهی نقش بیش‌تری در پیش‌بینی بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری دارد. نتیجه‌گیری: با افزایش ذهن­آگاهی و شفقت‌ورزی به خود در دانشجویان می­توان میزان بهزیستی ذهنی ایشان را افزایش داد و می‌توان از این متغیرها برای ارتقای رضایت از زندگی دانشجویان پرستاری بهره برد. LA eng UL http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4025-fa.html M3 ER -