%0 Journal Article %A kord, Bahman %A Sharifi, Hassan pasha %A Mirhashemi, Malek %T The Role of Achievement Goals Orientation and Self-Regulation on Predicting College Students’ Academic Performance %J Iranian Journal of Medical Education %V 13 %N 10 %U http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2716-fa.html %R %D 2014 %K Achievement goals orientation, self-regulation, academic performance, student., %X مقدمه: عوامل محیطی، ویژگی‌های انگیزشی و راهبردهای شناختی در عملکرد تحصیلی دانشجویان نقش بسزایی دارند. هدف اساسی این مطالعه بررسی نقش جهت‌گیری‌های اهداف پیشرفت و خودتنظیم‌گری با عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر و پسر بود. روش‌ها: این مطالعه بر مبنای مفروضه‌های تحقیقات همبستگی انجام شد. نمونه مشتمل بر280 دانشجوی پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد در سال تحصیلی 91-90 بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. متغیرهای پیش‌بین عبارت بودند از جهت‌گیری اهداف پیشرفت و راهبردهای خودتنظیم‌گری و عملکرد تحصیلی متغیر ملاک بود. ابزارهای اندازه‌گیری شامل چک‌لیست جمعیت‌شناختی، پرسشنامه‌های جهت‌گیری اهداف پیشرفت، راهبردهای خودتنظیم‌گری و معدل عملکرد تحصیلی دانشجویان بودند. نتایج: ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش نشان داد بالاترین میزان همبستگی به ترتیب میان متغیرهای خودتنظیم‌گری با عملکرد تحصیلی و جهت‌گیری تسلطی با جهت‌گیری عملکرد- گرایش؛ خودتنظیم‌گری با جهت‌گیری عملکرد-گرایش است. نمودار مسیرها نشان داد که خودتنظیم‌گری روی عملکرد تحصیلی اثر مستقیم مثبت و معنادار دارد و اثر مستقیم جهت‌گیری عملکرد-گرایش روی عملکرد تحصیلی منفی و معنادار بود. سرانجام، اثر جهت‌گیری تسلطی بر روی عملکرد تحصیلی مثبت و معناداری بود. نتیجه‌گیری: طبق یافته‌ها، خودتنظیم‌گری نقش واسطه‌گری معناداری بین عامل‌های انگیزشی و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی ایفا می‌نماید. بین جهت‌گیری عملکرد- گرایش و جهت‌گیری تسلطی با خودتنظیم‌گری رابطه‌ای مستقیم و معنادار برقرار است. %> http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2716-fa.pdf %P 820-829 %& 820 %! %9 Original research article %L A-10-2243-1 %+ %G eng %@ 1608-9359 %[ 2014