@ARTICLE{Jaffari, author = {Jaffari, Malihe and Adib, Yousef and Fathiazar, Eskandar and }, title = {The Role of Population and Family Planning Course in Knowledge and Attitude of Female Students in Tabriz University}, volume = {9}, number = {2}, abstract ={مقدمه: ارائه درس جمعیت و تنظیم خانواده در دوره‌های مختلف دانشگاهی، به منظور ارتقای سطح آگاهی دانشجویان در زمینه مسائل تنظیم خانواده می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین نقش آموزش واحد درسی جمعیت و تنظیم خانواده در دانش و نگرش دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه تبریز نسبت به موضوعات مربوطه، مقایسه دانش کسب شده گروه‌های تحصیلی و تعیین نگرش آنان در مورد جنسیت مدرس این درس انجام گرفت. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، از میان کلیه دانشجویان دخترکارشناسی ورودی 1383 و 84 دانشگاه تبریز، 336 نفر به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای در سال 1386 انتخاب شدند. پرسشنامه‌ای در دو بخش دانش و نگرش شامل سه مبحث این درس، یعنی تنظیم خانواده، نظام خانواده و جمعیت‌شناسی در اختیار آنان قرار داده شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و روش آمار توصیفی و آزمون t مستقل و ANOVA تحلیل گردید. نتایج: مقایسه نمرات دانش تنظیم خانواده، نظام خانواده، جمعیت‌شناسی دانشجویان آموزش دیده به ترتیب 66/1، 04/8 و 88/7 نسبت به دانشجویان آموزش ندیده 58/0، 28/4 و 76/3، و نمرات نگرش دانشجویان آموزش دیده به ترتیب 30/21، 10/22 و 20/21 نسبت به دانشجویان آموزش ندیده 26/19، 02/20 و 79/19 تفاوت معنی‌داری نشان داد، اما بین نمرات دانش کسب شده دانشجویان گروه‌های تحصیلی تفاوت معنی‌داری دیده نشد. اکثر دانشجویان دختر خواستار مدرس زن در این درس بودند. نتیجه‌گیری: آموزش رسمی و آکادمیک، نقش اساسی در افزایش دانش و نگرش افراد دارد. در آموزش برنامه‌های تنظیم خانواده اهتمام لازم به عمل آید و به منظور غنی‌تر کردن آن برای دانشجویان دختر، مدرسین زن انتخاب گردد. }, URL = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-974-fa.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-974-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, doi = {}, year = {2009} }