%0 Journal Article %A Laluei, Afsaneh %A Kashanizadeh, Nafiseh %A Teymouri, Mojtaba %T The Influence Of Academic Educations On Choosing Preferable Delivery Method In Obstetrics Medical Team: Investigating Their Viewpoints %J Iranian Journal of Medical Education %V 9 %N 1 %U http://ijme.mui.ac.ir/article-1-933-fa.html %R %D 2009 %K Knowledge, Attitude, Qualification of academic education, Influencing factors, Cesarean delivery, %X مقدمه: میزان شیوع عمل سزارین در کشور ما روند رو به رشدی دارد. هدف ما تعیین تأثیر آموزش و نگرش کادر درمانی زنان و زایمان مراکز آموزشی- درمانی منتخب تهران نسبت به روش زایمان ترجیحی بود. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 350 نفر به صورت نمونه‌گیری چند مرحله‌ای تصادفی از بین کارورزان، دستیاران رشته زنان، متخصصین زنان، دانشجویان رشته مامایی و ماماهای شاغل در بخش‌های زایمان در پنج بیمارستان منتخب شهر تهران انتخاب شدند. پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک بیماران، نگرش افراد به روش‌های زایمان و تمایل آنها به سزارین، سنجش آگاهی افراد و دانش آنان نسبت به روش‌های زایمان، رضایت آنان از سطح آموزش و میزان این آموزش در طول دوران تحصیل بود. داده‌ها با روش‌های آماری مجذور کای، دقیق فیشر، ANOVA، من ویتنی در نرم‌افزار SPSS تحلیل گردید. نتایج: تعداد 52 مورد سزارین از 103 زایمان، تقریبی از نرخ سزارین در جامعه پزشکی به دست می‌دهد که حدود 5/50 درصد بود. هفده و هفت دهم درصد افراد میزان آموزش در حین دوره تحصیلات خود را جامع و کامل و 4/26 درصد زایمان طبیعی را روش بهتری برای زایمان می‌دانستند. نتیجه‌گیری: افزایش تمایل افراد جامعه پزشکی به سزارین در مقایسه با کشورهای دیگر، به مقیاس غیر قایل باور، آگاهی ضعیف این افراد از مزایا و معایب سزارین، نارضایتی این افراد بخصوص دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های پزشکی از آموزش‌های داده شده در این زمینه محسوب می‌شود. مسؤولین آموزش پزشکی و مامایی باید این امر را جدی تلقی کنند. %> http://ijme.mui.ac.ir/article-1-933-fa.pdf %P 69-78 %& 69 %! %9 Original research article %L A-10-2-360 %+ %G eng %@ 1608-9359 %[ 2009