TY - JOUR T1 - Factors Affecting Students' Academic Failure In Ahvaz Jundishapur University Of Medical Sciences In 2005 TT - علل مشروط شدن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز JF - IJME JO - IJME VL - 8 IS - 1 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-780-fa.html Y1 - 2008 SP - 91 EP - 99 KW - Drop out KW - Students KW - Academic failure N2 - مقدمه: بررسی عوامل مؤثر در افت تحصیلی می‌تواند برای دست‌اندرکاران آموزشی، تصویری روشن‌تر از کارکرد دانشگاه فراهم نماید و امکان دستکاری و مداخله مناسب برای کاهش عوارض افت تحصیلی را به دنبال داشته باشد. این مطالعه با هدف بررسی علل مشروط شدن دانشجویان داشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه پیمایشی که در سال تحصیلی 84-1383 در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور انجام شد، نمونه تحقیق 100 دانشجوی مشروط و 100 دانشجوی غیر مشروط بودند. جمع‌آوری اطلاعات با پرسشنامه‌های ویژگی‌های فردی، رضایت از رشته تحصیلی، رضایت از دانشگاه، سلامت روان، فشارزاهای تحصیلی انجام شد. داده‌ها با آزمون‌های مجذور کای و t و نرم‌افزار SPSS تحلیل شد. نتایج: مشروط شدن در دانشجویان مرد و متأهل بیشتر بود. دانشجویان مشروط برای تأمین هزینه‌های زندگی بیشتر کار شخصی می‌کردند. دیپلم آنها بیشتر از شهرستان وروستاها و بخش، قبولی شهریور، سهمیه ایثارگران، دارای معدل پیش‌دانشگاهی کمتر، با فاصله بیشتر بین اخذ دیپلم و پذیرفته شدن در دانشگاه، سن بیشتر، پدر و مادر کم‌سواد و با مشاغل پایین‌تر بودند. دانشجویان مشروط از رشته تحصیلی رضایت کمتری داشته و از سلامت روانی پایین‌تری برخوردار بودند. دانشجویان مشروط فشارزاهای بیشتری را در محیط خوابگاهی، شرایط آموزشی، محیط آموزشی و دانش‌آموختگی تجربه کرده بودند. نتیجه‌گیری: دست‌اندرکاران آموزش باید با توجه به متغیرهای مؤثر بر عملکرد تحصیلی و مشروط شدن دانشجویان، راهبردهای مناسبی را طراحی و اجرا نمایند تا بر اساس شناخت دقیق همین ویژگی‌ها، بتوان دانشجویان در معرض خطر را شناسایی و با مشاوره‌های مناسب امکانات بهتری برای آنان فراهم نمود. M3 ER -