%0 Journal Article %A Mohebiamin, Sakineh %A Jafari Suni, Hossein %A Saeedy Rezvani, Mahmood %A Amin Yazdi, Amir %T Creative Teaching in Mashhad University of Medical Sciences: Students’ Viewpoints in School of Nursing and Midwifery %J Iranian Journal of Medical Education %V 13 %N 6 %U http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2469-fa.html %R %D 2013 %K Creativity, Creative Teaching, Student Viewpoints, School Of Nursing and Midwifery, Organizational Climate, %X مقدمه: تدریس خلاق یکی از اساسی‌ترین ملزومات نظام‌های‎آموزش عالی امروزی است. هدف از مطالعه حاضر بررسی وضعیت تدریس خلاق از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. روش‌ها: این پژوهش توصیفی در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. به روش نمونه‎گیری ‎طبقه‌ای ‎نسبتی تعداد 246 نفر از دانشجویان چهار رشته (پرستاری، هوشبری، اتاق عمل و مامایی)‎ در نیمسال اول تحصیلی1391، انتخاب‎گردیدند. به منظور جمع‎آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته با 55 گویه (با مقیاس لیکرت 5 تایی) بر مبنای ده مولفه جو سازمانی خلاق اکوال استفاده شد. برای‎ تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری تی تک نمونه‌ای، تحلیل واریانس یک طرفه، و MANOVA استفاده شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره‌ی کل پرسشنامه برابر با (52/0±11/3) بود و از مقدار 3(نقطه‌ی برش) به طور معناداری بالاتر بود (001/0=p و 21/9=t) و نشانه‌ای از مطلوب بودن تدریس خلاق از دید دانشجویان بود. میانگین کل مؤلفه‌های تدریس خلاق در رشته پرستاری (47/0±36/3)، در رشته هوشبری (58/0±12/3)، در رشته اتاق عمل (52/0±67/3) و در رشته مامایی (52/0±31/3) بود. تفاوت بین میانگین نمرات در رشته‌های مختلف به لحاظ آماری معنادار بود (001/0p=، 36/12F=). نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد که از نظر دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، وضعیت خلاقیت اساتید در تدریس مطلوب است. همچنین در میان رشته‌های این دانشکده، اساتید رشته مامایی نسبت به سایر رشته‌ها در تدریس خلاقانه‌تر عمل می‌کنند. %> http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2469-fa.pdf %P 509-518 %& 509 %! %9 Original research article %L A-10-1788-3 %+ %G eng %@ 1608-9359 %[ 2013