TY - JOUR JF - IJME JO - Iranian Journal of Medical Education VL - 12 IS - 8 PY - 2012 Y1 - 2012/11/01 TI - Academic Achievement and Emotional Intelligence among Undergraduate Nursing Students of Isfahan University of Medical Sciences TT - پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان N2 - مقدمه: در حال حاضر مفهوم هوش هیجانی و تأثیر آن در تفکر انتقادی و نتایج آموزشی، سلامتی و شغلی مورد توجه قرار گرفته است. به علاوه بر اساس مطالعات انجام گرفته، هوش هیجانی، نگرش‌های مثبت، سازگاری بیشتر و بهبود روابط با دیگران و افزایش اگاهی نسبت به ارزش‌های مثبت را به همراه دارد. لذا این پژوهش با هدف مقایسه پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفته است. روش‌ها: این مطالعه با روش توصیفی تحلیلی در بین کلیه دانشجویان پرستاری ترم ششم روزانه و شبانه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به تعداد 100 نفر، در سال 1387 انجام شد. جهت تعیین میزان هوش هیجانی از ازمون بار - آن و همکاران استفاده شد. پیشرفت تحصیلی دانشجویان براساس نمرات استخراج شده از اطلاعات کارنامه موجود در اداره آموزش دانشکده پرستاری و مامایی و با کسب اجازه، بررسی شد. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ازمون آنالیز واریانس و تی) صورت گرفت. نتایج: میانگین کل پیشرفت تحصیلی دانشجویان 92/2±6/15، میانگین پیشرفت تحصیلی دروس نظری دانشجویان 4/3±2/15و میانگین پیشرفت تحصیلی دروس بالینی دانشجویان 75/1±39/17 بود. میانگین هوش هیجانی دانشجویان73/35±73/337 و بیشترین امتیاز مربوط به مؤلفه مسؤولیت‌پذیری84/2±95/25 و کمترین امتیاز کنترل تکانش 44/3±74/19 است. آزمون آنالیز واریانس نشان داد که میانگین مؤلفه‌های هوش هیجانی با میانگین پیشرفت تحصیلی در دروس نظری (049/2f= و 02/0p=) و میانگین کل پیشرفت تحصیلی از لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود دارد (153/2f= و 015/0p=). نتیجه‌گیری: میانگین مؤلفه‌های هوش هیجانی با میانگین کل پیشرفت تجصیلی و میانگین پیشرفت تحصیلی در دروس نظری متفاوت بود. اغلب مطالعات انجام شده نیز موفقیت حرفه‌ای را با هوش هیجانی مرتبط می‌دانند لذا پیشنهاداتی در جهت ارتقای هوش هیجانی و نیز کاربرد یافته‌ها و پژوهش‌های بعدی ارائه گردیده است. SP - 629 EP - 637 AU - salehi, shayesteh AU - taleghani, faraiba AU - afghari, parastoo AU - moghadasi, mohammad hassan AD - KW - Emotional Intelligence KW - nursing students KW - academic achievement KW - theoretical courses KW - and practical courses. UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1942-fa.html ER -