TY - JOUR T1 - Designing and validation of a questionnaire to assess the ability of faculty members of medical universities TT - طراحی و اعتباریابی پرسشنامه سنجش توانمندی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی JF - IJME JO - IJME VL - 21 IS - 0 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5166-fa.html Y1 - 2021 SP - 82 EP - 93 KW - Design of instruments KW - ability KW - psychometrics KW - faculty member N2 - مقدمه: سنجش تعهد حرفه‌ای و فرایند یاددهی –یادگیری اعضای هیأت‌علمی مستلزم ابزاری معتبر، متناسب با فرهنگ حاکم است. طراحی و اعتباریابی پرسشنامه سنجش توانمندی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شد. روش‌ها: این مطالعه روش شناسی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز طی 4 مرحله درسال 1397 انجام شد. ابتدا با استفاده از روش تحلیل محتوا مفهوم توانمندسازی اعضای هیأت‌علمی تبیین شد. جهت ساخت ابزار نتایج حاصل از بررسی متون، ابزارهای اندازه‌گیری و مصاحبه با مشارکت کنندگان استخراج و عبارات مناسبی که ابعاد مختلف مفهوم را پوشش می‌داد، تدوین شد. جهت تعیین روایی از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد. پایایی با بهره‌گیری از همسانی درونی و ثبات بررسی شد. از تحلیل عامل اکتشافی جهت تعیین ساختار زیربنایی پرسشنامه و برای ارزیابی کفایت تعداد نمونه و تناسب تحلیل برای شناسایی ساختار به ترتیب از شاخص KOM و آزمون بارتلت استفاده شد. تعداد210 دانشجو و 20عضو هیأت‌علمی به صورت تصادفی در مطالعه شرکت کردند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های توصیفی و تحلیلی استفاده شد. نتایج: ابتدا 68 آیتم در طراحی پرسشنامه تأیید شد و در فرایند روایی و پایایی تعداد گویه‌ها به 41 مورد رسید. شاخص روایی نسبت و شاخص محتوا 79% و 92% به دست آمد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد شش عامل (عملکرد جامع در زمینه تدریس، مسؤولیت‌های آموزشی، ارزشیابی توانمندساز، همکاری و ارتباط حرفه‌ای، عملکرد پژوهشی و فعالیت‌های مدیریتی- حرفه‌ای) دارای مقدار ویژه بیش از یک شدند، که 75% واریانس، را تبیین می‌کند. پایایی ابزار با همسانی درونی (94/0= α) و ثبات از طریق آزمون مجدد تأیید (992/0=ICC) شد. نتیجه‌گیری: نتایح دلالت بر استحکام ساختار عاملی، روایی و پایایی ابزار سنجش توانمندی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی دارد. لذا می‌تواند به عنوان ابزاری معتبر به کار گرفته شود. M3 ER -