TY - JOUR JF - IJME JO - Iranian Journal of Medical Education VL - 14 IS - 1 PY - 2014 Y1 - 2014/4/01 TI - The Effect of Memorization Model on Nursing Students’ Academic Achievement in Physiology Course a Study in Isfahan University of Medical Sciences TT - تأثیر استفاده از الگوی یادسپاری بر پیشرفت تحصیلی درس فیزیولوژی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان N2 - مقدمه: امروزه آموزش پزشکی با پیچیدگی‌های زیادی از جمله افزایش بالقوه حجم اطلاعات در محیط‌های آموزش نظری و بالینی همراه است که نیازمند اتخاذ راه‌کارهای جدید با استفاده از روش‌های آموزشی مناسب می‌باشد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر استفاده از الگوی یادسپاری بر پیشرفت تحصیلی درس فیزیولوژی دانشجویان پرستاری انجام پذیرفت. روش‌ها: این تحقیق نیمه تجربی به صورت دو گروهی به همراه پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام گرفت. تمامی دانشجویان ترم دوم پرستاری در درس فیزیولوژی کلیه به عنوان گروه تجربی (48n=) و دانشجویان مامایی در درس فیزیولوژی کلیه (46n=) و دانشجویان پرستاری در درس فیزیولوژی غدد (48n=) به عنوان دو گروه شاهد انتخاب شدند. کلیه جلسات آموزشی گروه تجربی با الگوی یادسپاری برگزار گردید و جلسات آموزشی گروه‌های شاهد نیز به روش مرسوم سخنرانی و نمایش اسلاید بود. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی، آزمون ANOVA و تی جفت مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات پیش‌آزمون گروه تجربی 27/1±38/4 و میانگین نمرات گروه شاهد مامایی 79/1±15/4 و پرستاری 4/1±69/3 وجود نداشت (07/0=p). بین میانگین نمرات پس‌آزمون کسب شده در گروه شاهد پرستاری (52/3±67/11) و گروه تجربی (32/3±28/14) تفاوت آماری معناداری (001/0=p) وجود داشت. نتیجه‌گیری: به کارگیری الگوهای جدید تدریس مانند یادسپاری که متناسب با محتوای درس انتخاب می‌شود، می‌تواند در بهبود یادگیری دانشجویان مؤثر باشد، اما موفقیت در استفاده از آن تحت تأثیر توانمندی اساتید در زمینه به کارگیری این الگو، مهارت خلاقیت دانشجویان و استراتژی‌های مطالعه آنان است. SP - 15 EP - 22 AU - Omid, Athar AU - Haghjoo Javanmard, Shaghayegh AU - Haghani, Fariba AD - KW - Nursing and midwifery students KW - memorization model KW - physiology KW - academic achievement. UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3070-fa.html ER -