RT - Journal Article T1 - The Relationship between Self-directed Learning and School Motivation in Medical Students of Isfahan University of Medical Sciences JF - IJME YR - 2015 JO - IJME VO - 14 IS - 12 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3225-fa.html SP - 1066 EP - 1073 K1 - Self-directed Learning K1 - school motivation K1 - medical education K1 - medical student. AB - مقدمه: نیاز به خود یادگیری و خود انگیزشی دانشجویان پزشکی در دنیای دانش مدار کنونی، امری ضروری می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه یادگیری خودراهبر با انگیزش تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی- همبستگی، 300 دانشجوی پزشکی در سال تحصیلی 91-90 به روش نمونه‌گیری ساده انتخاب شدند و پرسشنامه‌های استاندارد یادگیری خودراهبر و انگیزش تحصیلی را تکمیل نمودند. پایایی این پرسشنامه‌ها در پژوهش‌های قبلی تایید شد. در پژوهش حاضرنیزضریب آلفای کرونباخ 93/0 و92/0 به دست آمد. اطلاعات با استفاده از آزمون‌های توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: در نهایت 265 پرسشنامه عودت داده شد و مورد تحلیل قرار گرفت. بین یادگیری خودراهبر و انگیزش تحصیلی همبستگی مثبت ومعناداری وجود داشت (448/0=r و 001/0=p). ضریب همبستگی بین انگیزش تحصیلی و همه مؤلفه‌های یادگیری خودراهبر معنادار بود و از بین آنها بیش‌ترین ضریب همبستگی مربوط به مؤلفه ارزشیابی بود (429/0=r و 0005/0=p). همچنین ضریب همبستگی بین یادگیری خود راهبر و همه مؤلفه‌های انگیزش تحصیلی معنادار بود و از بین آنها بیش‌ترین ضریب همبستگی مربوط به مؤلفه کوشش بود (544/0=r و 0005/0=p). نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از رابطه مثبت و معنادار بین انگیزش تحصیلی و یادگیری خودراهبر بود. با استفاده از نتایج این پژوهش، برنامه‌ریزان آموزش پزشکی و اساتید می‌توانند موجبات ارتقای کیفی آموزش پزشکی را به عنوان گامی در راستای توسعه آموزش پزشکی فراهم آورند. LA eng UL http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3225-fa.html M3 ER -